Hvordan motiverer man?
Hvis menneskelig selvstændighed og selvdrevethed overalt bliver det, som man forudsætter i opgaveløsningen og innovationen, bliver det nødvendigt for ledelsen at tage aktivt højde for medarbejderne som aktive og selvmotiverende væsener. Omgangen med menneskelig motivation bliver et altafgørende interventionsfelt for ledelsen, samtidig med at et altafgørende kriterium for ledelse bliver, hvorvidt motivationen er til stede eller fraværende, og hvilke typer af motivation, det er etisk forsvarligt at arbejde med.4
Hvor motivationen er til stede, er mulighederne for forbedring og fornyelse tilsvarende store. Samtidig er den menneskelige selvstændige drivkraft, der leder de menneskelige handlinger og etablerer en sammenhæng imellem dem, også en prekær størrelse. Motivationen er stedet, hvor ledelsen på et øjeblik kan tabe alt på gulvet, hvis den træder forkert. Hvis medarbejderne er demotiverede eller motiveret af det forkerte, lader næsten intet sig gøre. Hvis mennesker er motiverede, lader det meste sig gøre.
Menneskelig motivation er imidlertid ikke bare en drivkraft, ledelsen kan kommandere frem, eller en logik, som den kan gennemlyse og beherske. Motivationen en selvstændig størrelse, som ledelsen bestandigt er tvunget til at vende tilbage til for at søge at mobilisere og især løbende modulere den på ny, uden at kunne kontrollere den. Når ledelsen ikke kan befale over og afkræve motivation, bliver det et afgørende spørgsmål, hvordan den bedst og samtidig på etisk forsvarlig vis leder menneskets selvstændige indre drivkraft.
Hvordan leder man med tillid?
I den beskrevne sammenhæng, hvor selvledelse er afgørende, bliver det ligeledes et påtrængende problem for ledelsen, hvordan den praktiserer tillid.
Tillid er noget, man viser andre selvstændige eksistenser i bevidstheden om, at man hermed løber en risiko, netop fordi de er frie og kan handle anderledes end forudsagt. Dermed er risikoen bestandigt til stede for, at medarbejderne kan vise sig at skuffe i forhold til den viste tillid. Men samtidig er muligheden for, at de, man viser tillid, viser sig tilliden værdig, også til stede – muligheden for, at de giver én andet og mere tilbage, end man har forudset.
Hvis lederen skal kunne lede med tillid på tillidsvækkende vis, må han eller hun imidlertid være i stand til at praktisere tillid som et kvalificeret tilvalg, hvor man er sig bevidst, at man løber en kalkuleret risiko, men i forventningen om en merværdi. Ledelsen må kunne praktisere tillid som en form for magtudøvelse, hvor man konditionerer medarbejdernes selvledelse. Og for at kunne dette, må ledelsen være sig bevidst, hvorledes tilliden har sin egen forpligtende gaveøkonomi, både for ledere og de ansatte.5