Det hele menneske som middel
Tendensen hos Imran Rashid er udpræget, men den afspejler også en almen tendens i tiden. En tendentiel besættelse af at gøre alle menneskelivets anliggender til midler for optimering.
Jeg mener: Hvordan kom vi dertil, at man gravalvorligt kan argumentere for, at ledere bør blande sig i medarbejdernes sexliv, strukturere deres væskebalance og interessere sig for deres impotens og ensomhed med det formål, at de skal performe optimalt?
Hvad med de medarbejdere, som snarere anser deres arbejde for at være et middel til et godt liv frem for at se hele deres liv som et middel til at blive en produktiv medarbejder? De, der ikke lever for at arbejde, men arbejder for at leve. Hvad skal der blive af dem?
Allerede i 1991 påpeger den canadiske filosof Charles Taylor, at det, han betegner som den instrumentelle fornuft, spiller en afgørende rolle i det ubehag, der gennemsyrer moderne vestlige samfund og udhuler dem for mening. Psykologen Svend Brinkmann argumenterer i sin velkendte bog, Ståsteder fra 2016, videre for denne tese og identificerer, hvordan mennesker lider under, at intet har værdi i sig selv. At alting, inklusiv mennesker, gøres til et middel for noget andet.
Imran Rashids opfordring er et symptom på denne stigende hang til instrumentel fornuft og instrumentalisering, som kendetegner vores tid. Det er således sigende, at belægget for at nedbryde medarbejderens privatsfære ikke er, at medarbejdere er hele mennesker, som skal respekteres. Belægget findes i, at hele mennesket har en (instrumentel) værdi for organisationen, der skal optimeres. Der er ingen tale om hverken pligt, dyd eller empati i fordringen.
Den nyttige samaritaner
Der er derimod en nærmest uetisk absurditet indbygget i logikken, som udstilles, såfremt man tænker den ind i vores menneskelige praksisser. Kan man eksempelvis forestille sig en leder, der interesserer sig for og støtter en medarbejder igennem en personlig krise, blive spurgt af medarbejderen: ”Hvorfor hjælper du mig?” og svare: ”For at du kan performe optimalt”?
Skulle lignelsen om den barmhjertige samaritaner oversættes til denne logik, ville samaritaneren ikke hjælpe den overfaldende røver af barmhjertighed, men for at røveren senere kunne præstere ideelt. Det vil ikke være lignelsen om den barmhjertige, men den nyttige samaritaner.
Er det en lignelse, der er værd at fortælle? Er det en morale, som er værd at bygge samfund, organisationer og ledelse på?