Figur 1: Helteskikkelser, bearbejdet udgave af Fog, Budtz og Yakaboylu, 2004, s. 90.
Tabellens helte kan antage mange skikkelser – fra den ukendte iværksætter, som satser alt på sin idé, til den frygtede hersker A.P. Møller. I litteraturen har heltefiguren et ædelt mål og vinder gennem sine gerninger en særlig erkendelse og indsigt (Maagaard og Norlyk, 2010). Også i virksomhedsregi fungerer historien om helten/lederen som en karismatisk rollemodel.
Dyder, der brander: CSR og ansvaret
De gamle dyder er synlige brandingsfaktorer i mange virksomheders præsentationer af værdier og identitet, både i de trykte medier og på nettet. I differentieringsøjemed er fremstillinger om bæredygtighed, miljø og virksomhedens sociale ansvar genstand for stigende interesse (Thomsen, 2010). Emnet ansvarlighed rykker i fokus både hos virksomhederne selv og i kommunikationen med virksomhedens interessenter. Mens nogle virksomheder, blandt andre IKEA, formulerer et medansvar i generelle vendinger, som f.eks. "IKEA Social Initiative arbejder for at forbedre børns rettigheder og muligheder i livet og dermed skabe en væsentlig og varig ændring" (www.ikea.com 2010), finder vi i andre CSR-initiativer en interesse i også at inddrage det nære og det lokale.
Således har den svenske energivirksomhed Vattenfall, der også er repræsenteret uden for Sverige, en dobbelt fortolkning af CSR-ansvaret som både global og lokal. Nærmiljøet rykker i front, og vi får navne og ansigter på de individer og grupper, som Vattenfall aktivt tager medansvar for. Beretninger om generelle CSR-initiativer rettet mod den 3. verden erstattes her af specifikke beretninger om glade børn med navne og ansigter, som vi kan se på hjemmesiden. I det lokale CSR-projekt møder vi Henrik, Hanin og Hüsne i Vollsmose, som blandt andet takket være Vattenfall, nu har mulighed for at samles i et sportsligt fællesskab, hvor alle indgår på lige fod. Virksomheden viser sig her meget konkret som en ansvarlig corporate citizen eller – i de gamle dyders sprog – som en bonus pater familias, den gode familiefar, der tænker i fællesskaber og i fremtid.
5240 – håndbold for Henrik, Hanin og Hüsne i Vollsmose
Vattenfall, HC Odense og Fyns Håndbold Forbund står bag initiativ med tilbud til børn i Vollsmose om at spille håndbold og blive en del af 5240.
Der er måske ikke den store tradition for håndbold blandt de cirka 10.000 beboere i Vollsmose. Initiativet, der er døbt 5240, skaber en enestående mulighed for at få de unge, som ikke dyrker idræt, til at opleve glæden ved fysisk aktivitet og et stærkt socialt sammenhold gennem håndbold. På længere sigt er det ønsket at få inddraget flere af deltagerne og deres familier i foreningslivet i de mange lokale klubber. Det er også et stort håb, at et initiativ som dette kan være med til skabe en positiv omtale af Vollsmose og dermed bevise, at Vollsmose har mere at byde på end det negative billede mange har af bydelen.
Vattenfall er en stor arbejdsgiver i Odense og ønsker aktivt at gøre noget for de mange unge mennesker, som bor i denne by. Det gælder ikke mindst de unge, som ikke normalt oplever de mange positive ting, et fysisk aktivt liv i et stærkt sammenhold. Det gavner børnene og talenterne, er med til at styrke foreningslivet og give Odense en profil som en stærk idrætsby. Alt sammen noget som Vattenfall gerne vil bidrage til.
Bag initiativet står et stærkt hold bestående af Vattenfall, HC Odense, Fyns Håndbold Forbund, Fjordager IF, Humlehaveskolen, H.C. Andersen Skolen, Abildgårdskolen og Fritidsbutikken i Vollsmose.
|
Har de gamle dyder en fremtid?
Vi har set en tendens til, at det etisk-moralske aspekt og de almenmenneskelige værdier træder stærkere frem i virksomhedernes kommunikation og i forventningen til lederens og medarbejderens faglige og personlige egenskaber. Foreningen af det faglige og det personlige værdisæt møder vi traditionelt i kommunikation og jobannoncer fra især undervisnings-, sundheds- og omsorgssektoren.
Det nye er, at jobannoncer fra produktions- og udviklingsvirksomheder nu i stigende grad også fremhæver vigtigheden af at forene faglige kompetencer med personlig etik, som vist i jobannoncen fra DONG Energy, Ingeniøren 2008, hvor projektudvikler Anders Nordstrøm fortæller både om DONG Energys værdier og om sine egne. Under overskriften "Jeg gør en forskel" fortæller han om sit job og dets faglige indhold. Men samtidig fremhæver han i et særskilt afsnit også det etiske indhold i at deltage i et arbejde og et fællesskab, der er større end ham selv. Han gør en forskel.
Jeg er missionsdrevet
Dét, jeg laver, skal gøre en forskel i en bredere sammenhæng. Det betyder meget for mig, at jeg i mit job er med til at gøre noget helt konkret ved klimaproblematikken frem for bare at snakke om det. Derfor arbejder jeg i en virksomhed, der har styrken og viljen til at løfte konkrete projekter, der fører til reel CO2 reduktion.
Anders Nordstrøm, Ingeniøren 2008
|
Refleksioner af kardinaldyderne: mod, retfærdighed, mådehold og klogskab indgår i samspil med de teologiske dyder: tro, håb og kærlighed. At gøre en forskel betyder at holde selvinteressen tilbage – særligt dødssynderne: hovmod, griskhed og nydelsessyge – og i stedet anvende sin faglige kunnen til at være noget for andre og bidrage til et fællesskab baseret på ansvarlighed, kærlighed til næsten og ansvar for fællesskabet.
Om denne refleksion af de gamle dyder i virksomhedskommunikation og i virksomhedskultur reelt betyder et værdiskift eller snarere skal betragtes som et brandingstiltag er et åbent spørgsmål. For virksomhederne betyder det øgede fokus på de klassiske dyder, at kommunikation med omverdenen skal være autentisk. Virksomheden må holde fokus på, at den storytelling, der skrives i mission og vision statements, i årsrapporter, CSR rapporter, jobannoncer m.v., ikke er konstrueret i kommunikationsafdelingen, men reelt afspejler sig i virksomhedens gerninger. Få kan sige det bedre end professor Jørgen Lund:
"Dansk erhvervsliv og danske organisationer kan ikke klare sig med hurra-ord og smarte billetsælgere. Der skal være en forestilling, en virkelighed, der ændrer og udvikler sig. Det kræver mere end ord. Det kræver hårdt slid."
(Lund 2003, s. 161)
Referencer:
Fog, K., Budtz, C og Yakaboylu, B. 2004: Branding i praksis. København, Samfundslitteratur.
Hansen, P. K 2010. "Storytelling og corporate communication" i Corporate communication - et tværfagligt perspektiv, red. B. Norlyk. København. Hans Reitzel.
Ingeniøren, 2008.
Lund, Jørgen, 2003. "De dyre ord" i Helder, J. & Kragh, B. red. Når virksomheden åbner sit vindue. Kommunikation og formidling – et corporate perspektiv. København. Samfundslitteratur.
Maagaard, C. og Norlyk, B. 2010: "Om heltefiguren i corporate communication" i Corporate communication - et tværfagligt perspektiv, red. B. Norlyk. København. Hans Reitzel.
Norlyk, B., 2011: "X-faktoren i storytelling og rekruttering" i Marianne Wolff Lundholt (red.): Fortælling i virksomhedens tjeneste, København Medusa.
Thomsen, C. 2010: "CSR - Corporate communication som social ansvarlighed" i Corporate communication - et tværfagligt perspektiv, red. B. Norlyk. København. Hans Reitzel.
Forfatterne takker Dong Energy, Vattenfall og Skat for tillladelse til at anvende materiale til brug i forskning og undervisning.