Gamle dyder og nye historier - lederidealer og storytelling før og efter krisen

Farvel til den grænsesøgende drengerøvs-leder – og goddag til lederen som ansvarlig samfundsborger kendetegnet ved gamle respekterede dyder som retfærd, visdom, mådehold og selvbeherskelse. Lederidealer og virksomheders forbilleder har ændret sig siden krisens indtog, og det nye verdensbillede viser sig i virksomhedernes storytelling. Artiklen skitserer den ændrede selvfremstilling og viser, hvordan den kommer til udtryk i virksomhedernes kommunikation som årsrapporter og jobannoncer. I kølvandet på krisen genopdager vi de klassiske dyder og genfinder en svunden tids helte, fortæller artiklens forfattere.  

Af Birgitte Norlyk og Per Krogh Hansen, begge fra Syddansk Universitet

01. september 2011

Før vækstboblen brast, fortalte mange virksomheder historien om, at alt var muligt, og at grænser var til for at brydes. Det postmoderne individs muligheder for total selvrealisering i virksomhedens regi var et centralt tema. I dag fortælles en helt anden historie. Det gamle tema om "alt er muligt" og "kun du selv sætter grænser" (Norlyk, 2011) afløses af et nyt tema, der afspejler den nye økonomiske realitet og et andet verdensbillede.

Det nye tema i virksomhedernes historier og selvfremstillinger handler om genindførelsen af de klassiske dyder som visdom, retfærdighed, selvbeherskelse og mod. Helten i de nye historier er ikke længere den grænsebrydende ener, men derimod det ansvarlige menneske, der tager hånd om fællesskabet og ikke primært fokuserer på sig selv. Højtflyvende alfahanner og -hunner, som for eksempel Stein Bagger og Milena Penkowa, er styrtet ned fra tinderne til ekkoet af de syv dødssynder: hovmod, grådighed, misundelse, vrede, utugt, frås og laden stå til eller dovenskab. Samme moralske deroute ser vi blandt andet i den internationale bankverden, hvor dødssynderne grådighed, frås og hovmod har erstattet billedet af bankverdenen som bærer af dyder som mådehold og forsigtighed.

Det vil være for simplificerende at påstå, at det øgede fokus på ledelsesidealer som retfærdighed, etisk bevidsthed og rettidig omhu udelukkende skyldes den økonomiske krise. Vi har inden for de seneste år set de samme spirende tendenser i strømninger som mindfulness, spiritualitet, økobølgen osv. Alligevel er vores pointe, at krisen har medført et øget fokus på etik, moral og troværdighed. De gamle dyder hentes frem og nyfortolkes. Ord skal følges af gerning.

Dyder, faderfigurer og virksomhedsetik
For virksomhederne betyder det, at det gamle forbillede "bonus pater familias", det vil sige den gode familiefar, er genfødt som en ansvarlig corporate citizen, der tager afstand fra den moralske skævvridning og det overforbrug, der karakteriserede tiden, før økonomien gik i minus. I virksomhedernes nye selvfremstillinger, for eksempel på websites og i årsberetninger m.v., genfortælles nu de klassiske temaer om ansvar og fællesskab. Her defineres lederskab og identitet i en ramme inspireret af de gamle dyder, hvor helten og lederen er den vise og besindige opretholder af orden og retfærdighed – men uden at være en tyran, der sætter sig selv over fællesskabet.

De klassiske dyder henter tankegods både fra Antikken og fra kristendommen. Den græsk-romerske stoicisme fremhæver især dyderne (selv)beherskelse, troværdighed, fornuft, overblik og ro, som paralleliseres i de fire kristne kardinaldyder: mod, retfærdighed, mådehold og visdom, der suppleres med de såkaldte teologiske dyder: tro, håb og kærlighed.

Inden for området virksomhedskommunikation kan denne kulturarv blandt andet aflæses i det internationalt stigende fokus på virksomhedernes autenticitet, etik og troværdighed som en vigtig del af virksomhedens brand. På det ledelsesmæssige plan skal virksomhedens erklærede værdier også afspejles i lederens personlighed og karisma, hvor der skal være tydelig sammenhæng mellem ord og handling.

Karisma betyder på dansk personlighed, udstråling og nådegave. Det betyder også evnen til at virke samlende og ledende, evnen til at udøve magt, men uden tvang eller vold, men alene ved personlighedens overbevisende styrke og inspiration...[ …]… Vi taler ofte om karismatiske ledere, og netop lige nu spørger mange, om krisen betyder, at der bliver brug for endnu mere karismatiske ledere, og når man spørger på denne måde, sætter man ofte lighedstegn mellem det at være karismatisk og det at være kontant og hårdhændet. Men sådan behøver det ikke at være. Enhver god leder har karisma i den forstand, der her er antydet. Enhver god leder skal være overbevisende; enhver god leder skal have mennesker omkring sig, der følger den pågældende leder; enhver god leder skal kunne motivere og inspirere andre. Og disse evner vil typisk ikke være noget, man har læst sig til, men vil være personlige egenskaber – om man vil, nådegaver.
Hildebrandt og Brandi 2009; www.hildebrandtbrandi.com.

 

I det følgende ser vi blandt andet på, hvordan de gamle dyder relanceres i virksomhedernes storytelling og selvrepræsentationer i for eksempel lederfremstillinger, CSR-rapporter, jobannoncer og årsberetninger. Den nye leder, krise-lederen, står som repræsentant for både Antikkens dyder og for de parallelle kristne kardinaldyder, hvor særlig mådehold, troværdighed, moralsk ansvarlighed og samfundssind skal bære virksomheden igennem kaos og dermed sikre virksomhedens overlevelse. I moderne business sprog ville vi tale om betydningen af the corporate citizen og om autenticitet, etik og gennemsigtighed.

Synder og dyder – hvor kommer de fra?
Synder og dyder hører for de fleste nok hjemme i fortiden eller i en religiøs kontekst. I den tidlige kristendom blev dødssynderne brugt til at anskueliggøre menneskets tendens til at synde. At begå en dødssynd betyder, at mennesket vender Gud ryggen og bevidst overtræder hans lov. I nogle fortolkninger er dødssynder derfor også principielt utilgivelige. Den, der synder, er hinsides nåden og frelsen. Han er fortabt og vil ende i evig tortur i helvede. I kristendommen modsvares de syv dødssynder af et tilsvarende sæt af dyder – de fire kardinaldyder: mod, retfærdighed, mådehold og klogskab samt de tre kristne, teologiske dyder: tro, håb og kærlighed. Man kan hævde, at der er en statisk/dynamisk forskel mellem  kardinaldyderne og de teologiske dyder. At være tapper og mådeholdende, for eksempel, rummer et statisk aspekt, imens tro, håb og kærlighed er fremadrettede dyder. I krisetider, hvor behovet for orden og styrende principper er særlig aktuelt, bliver det essentielt at håbe og tro på, at det hele nok skal gå.

Når man sammenholder de syv synder og de syv dyder, ser vi også konturerne til det, vi kunne kalde det kristne kulturfællesskab: tilgivelse, næstekærlighed og fornægtelse af det materielle liv. Forestillingen om dyder og synder er i dag forsvundet til fordel for overvejelser over moralske normer og etik. På moderne virksomhedssprog taler vi om vigtigheden af et øget fokus på gennemsigtighed, autenticitet og ansvarlighed i kommunikationen med interessenterne.

Lederen og de gamle dyder
Virksomhedsfremstillinger som årsrapporter, websites, beretninger om virksomhedens sociale ansvar (Corporate Social Responsibility) er eksempler på, at gamle dyder som ansvarlighed og troværdighed igen er kommet i fokus.  

Et eksempel på en før-krise leder, der uden bortforklaringer vedkender sig sit medansvar for virksomhedens dårlige regnskab, ser vi i årsberetningen for LEGO i katastrofeåret 2003. Her møder vi direktør Kent Kirk, der åbent vedkender sig sit ansvar og selv betegner 2003 som et katastrofeår. Årsberetningen præsenterer et billede af en stærkt bekymret mand, der ser sin læser direkte i øjnene, mens han uden omsvøb erkender sit medansvar for udviklingen af det katastrofale regnskab på første side af årsrapporten:

"2003 blev et rigtigt dårligt år for LEGO Company... Årets resultater må betegnes som særdeles utilfredsstillende. Den negative udvikling for LEGO Company er udtryk for en forfejlet vækststrategi med tab af markedsandele til følge."

Med andre ord: Hovmod står for fald. Som konsekvens af de dårlige regnskaber trak Kent Kirk sig tilbage og overlod LEGO til en ny ledelse uden for familien. Han erkendte sit ansvar og tog den ubehagelige konsekvens.

"Det bliver først farligt, når du tror, du kan gå på vandet. Du må hele tiden være lysvågen og ydmyg over for markedet."

-Adm. direktør Sven Ruder, Sauer-Danfoss, 2011
Interview om den vellykkede ledelsesmæssige vending fra underskud og fyringer i 2009 til et overskud på den gode side af en milliard i 2011.
JydskeVestkysten 4.6.2011

 

Gamle dyder og nye forretningsværdier
Den ansvarlige helt personificerer de gamle dyder som selverkendelse (en variation af klogskab), ydmyghed (klogskab/mådehold) og ansvarlighed (retfærdighedssans og mod). LEGOs årsberetning fra 2003 giver rammen for en fortælling om en virksomheds storhed og fald, men giver samtidig input til en usædvanlig beretning om lederen som repræsentant for de gamle dyder og om lederen som en hæderlig mand, der vedstår sig sit ansvar. I virksomhedsregi indeholder historien om de gamle dyder også den tunge del af lederskabets ansvar. Hvor ledelsesidealet og forståelsen af den karismatiske leder ofte forbindes med udvikling, kreativitet og innovation, ser vi i de gamle dyder andre aspekter af ledelsesidealet og karismabegrebet, hvor den moralske og etiske fordring samt det personlige ansvar rykker i fokus.

De syv dyder danner grundlag for en lang række beslægtede underdyder som retfærd, rettidig omhu, beskedenhed, hæderlighed, integritet, ydmyghed, selverkendelse, tålmodighed, samfundssind, ansvarlighed, fællesskab, etik, moral, troværdighed osv.

Kommunikation før og efter krisen
Det gamle Told og Skat skiftede kort før krisen navn til det mere mundrette og moderne Skat og valgte en ny og humoristisk kommunikationsstrategi i sin rekruttering, der samtidig skulle fungere som et signal om et nyt image og en moderne virksomhedskultur. Skat gik i luften med en serie af atypiske jobannoncer, der ikke tidligere var set i statsligt regi.  

Jobannoncerne blev ikke indrykket i jobsektionen, men blev bragt som helsides job- og imageannoncer i dagbladenes nyhedssektion, hvor de fik større opmærksomhed. Der var i alt tale om otte forskellige kontaktannoncer, der italesatte Skats arbejde på dobbelttydig og munter vis, fremfor at fokusere på faglige kompetencer, lønmæssig indplacering med videre. Den drillende italesættelse af en organisation, der traditionelt har et image som bureaukratisk og tung, resulterede i henvendelser fra et usædvanlig stort antal ansøgere.

sommer

Søges

 

 

 

 

 

 

Men var det nødvendigvis de ønskede ansøgere? Ét af de kritiske spørgsmål er blandt andet, om de daværende medarbejdere hos Skat kunne kende sig selv og deres virksomhedskultur i disse muntre mini-manuskripter om deres arbejdssted og dens aktiviteter. Kan Skat.dk være for morsom? Kan borgeren bevare respekten for denne del af den offentlige forvaltning, hvis kerneværdi og fornemste mål er administrativ korrekt sagsbehandling? Eller sagt med de gamle dyders ord: retfærdighed, mådehold og visdom.

I dag, efter krisen har bidt sig fast, er det ikke muligt at lave en direkte sammenligning af rekrutteringstiltag og imagepleje hos Skat før og efter krisen. Imageplejen er tonet ned, og rekruttering foregår mere anonymt via hjemmesiden. Fra Skats hjemmeside illustrerer følgende uddrag fra september 2011 et klart skift tilbage til et fokus på faglighed og nøgternhed – selvom opslaget er fra Skatteministeriet.

Skatteministeriet søger studenter til Afgifter og Samfundsøkonomisk analyse
[…]
I samfundsøkonomisk analyse foretages analyser af provenu- og adfærdseffekter af skatter og afgifter generelt. Samfundsøkonomisk analyse bistår med policyformulering på ministeriets område, foretager økonomiske analyser af skattesystemets virkninger, besvarer generelle økonomiske spørgsmål og varetager koordinerende funktioner i forhold til tværgående spørgsmål vedr. skatter og afgifter samt bidrager til markedsføring af skattepolitiske initiativer. Kontoret beskæftiger 9 medarbejdere.
[…]
Uddrag af annonce fra Skat.dk 5.9.2011

 

Helte og dyder i skemaform
Forståelsen af indholdet af lederrollen er dynamisk og inspireret af forskellige forbilleder. Fog, Budtz og Yakoboylo har i deres studie af storytelling og branding fra 2004 budt ind med en illustrativ og skematiseret fremstilling af forskellige helte/ledertyper. Hver heltetype repræsenterer forskellige egenskaber, mål og modstandere, som kan inkorporeres i forskellige modeller for historieskrivning (Krogh Hansen, 2010). Vi har her forkortet og bearbejdet heltetabellen med referencer til dyder og synder. Således synes nogle af dødssynderne paradoksalt også at danne grundlag for positive egenskaber og nogle af dyderne for negative.

Figur 1: Helteskikkelser, bearbejdet udgave af Fog, Budtz og Yakaboylu, 2004, s. 90.

Tabellens helte kan antage mange skikkelser – fra den ukendte iværksætter, som satser alt på sin idé, til den frygtede hersker A.P. Møller. I litteraturen har heltefiguren et ædelt mål og vinder gennem sine gerninger en særlig erkendelse og indsigt (Maagaard og Norlyk, 2010). Også i virksomhedsregi fungerer historien om helten/lederen som en karismatisk rollemodel.

Dyder, der brander: CSR og ansvaret
De gamle dyder er synlige brandingsfaktorer i mange virksomheders præsentationer af værdier og identitet, både i de trykte medier og på nettet. I differentieringsøjemed er fremstillinger om bæredygtighed, miljø og virksomhedens sociale ansvar genstand for stigende interesse (Thomsen, 2010). Emnet ansvarlighed rykker i fokus både hos virksomhederne selv og i kommunikationen med virksomhedens interessenter. Mens nogle virksomheder, blandt andre IKEA, formulerer et medansvar i generelle vendinger, som f.eks. "IKEA Social Initiative arbejder for at forbedre børns rettigheder og muligheder i livet og dermed skabe en væsentlig og varig ændring" (www.ikea.com 2010), finder vi i andre CSR-initiativer en interesse i også at inddrage det nære og det lokale.

Således har den svenske energivirksomhed Vattenfall, der også er repræsenteret uden for Sverige, en dobbelt fortolkning af CSR-ansvaret som både global og lokal. Nærmiljøet rykker i front, og vi får navne og ansigter på de individer og grupper, som Vattenfall aktivt tager medansvar for. Beretninger om generelle CSR-initiativer rettet mod den 3. verden erstattes her af specifikke beretninger om glade børn med navne og ansigter, som vi kan se på hjemmesiden. I det lokale CSR-projekt møder vi Henrik, Hanin og Hüsne i Vollsmose, som blandt andet takket være Vattenfall, nu har mulighed for at samles i et sportsligt fællesskab, hvor alle indgår på lige fod. Virksomheden viser sig her meget konkret som en ansvarlig corporate citizen eller – i de gamle dyders sprog – som en bonus pater familias, den gode familiefar, der tænker i fællesskaber og i fremtid.

 

5240 – håndbold for Henrik, Hanin og Hüsne i Vollsmose
Vattenfall, HC Odense og Fyns Håndbold Forbund står bag initiativ med tilbud til børn i Vollsmose om at spille håndbold og blive en del af 5240.

Boern 

Der er måske ikke den store tradition for håndbold blandt de cirka 10.000 beboere i Vollsmose. Initiativet, der er døbt 5240, skaber en enestående mulighed for at få de unge, som ikke dyrker idræt, til at opleve glæden ved fysisk aktivitet og et stærkt socialt sammenhold gennem håndbold. På længere sigt er det ønsket at få inddraget flere af deltagerne og deres familier i foreningslivet i de mange lokale klubber. Det er også et stort håb, at et initiativ som dette kan være med til skabe en positiv omtale af Vollsmose og dermed bevise, at Vollsmose har mere at byde på end det negative billede mange har af bydelen.

Vattenfall er en stor arbejdsgiver i Odense og ønsker aktivt at gøre noget for de mange unge mennesker, som bor i denne by. Det gælder ikke mindst de unge, som ikke normalt oplever de mange positive ting, et fysisk aktivt liv i et stærkt sammenhold. Det gavner børnene og talenterne, er med til at styrke foreningslivet og give Odense en profil som en stærk idrætsby. Alt sammen noget som Vattenfall gerne vil bidrage til.

Bag initiativet står et stærkt hold bestående af Vattenfall, HC Odense, Fyns Håndbold Forbund, Fjordager IF, Humlehaveskolen, H.C. Andersen Skolen, Abildgårdskolen og Fritidsbutikken i Vollsmose. 

 

Har de gamle dyder en fremtid?
Vi har set en tendens til, at det etisk-moralske aspekt og de almenmenneskelige værdier træder stærkere frem i virksomhedernes kommunikation og i forventningen til lederens og medarbejderens faglige og personlige egenskaber. Foreningen af det faglige og det personlige værdisæt møder vi traditionelt i kommunikation og jobannoncer fra især undervisnings-, sundheds- og omsorgssektoren.

Det nye er, at jobannoncer fra produktions- og udviklingsvirksomheder nu i stigende grad også fremhæver vigtigheden af at forene faglige kompetencer med personlig etik, som vist i jobannoncen fra DONG Energy, Ingeniøren 2008, hvor projektudvikler Anders Nordstrøm fortæller både om DONG Energys værdier og om sine egne. Under overskriften "Jeg gør en forskel" fortæller han om sit job og dets faglige indhold. Men samtidig fremhæver han i et særskilt afsnit også det etiske indhold i at deltage i et arbejde og et fællesskab, der er større end ham selv. Han gør en forskel.

Dong150Jeg er missionsdrevet
Dét, jeg laver, skal gøre en forskel i en bredere sammenhæng. Det betyder meget for mig, at jeg i mit job er med til at gøre noget helt konkret ved klimaproblematikken frem for bare at snakke om det. Derfor arbejder jeg i en virksomhed, der har styrken og viljen til at løfte konkrete projekter, der fører til reel CO2 reduktion.

Anders Nordstrøm, Ingeniøren 2008

 

Refleksioner af kardinaldyderne: mod, retfærdighed, mådehold og klogskab indgår i samspil med de teologiske dyder: tro, håb og kærlighed. At gøre en forskel betyder at holde selvinteressen tilbage – særligt dødssynderne: hovmod, griskhed og nydelsessyge – og i stedet anvende sin faglige kunnen til at være noget for andre og bidrage til et fællesskab baseret på ansvarlighed, kærlighed til næsten og ansvar for fællesskabet.

Om denne refleksion af de gamle dyder i virksomhedskommunikation og i virksomhedskultur reelt betyder et værdiskift eller snarere skal betragtes som et brandingstiltag er et åbent spørgsmål. For virksomhederne betyder det øgede fokus på de klassiske dyder, at kommunikation med omverdenen skal være autentisk. Virksomheden må holde fokus på, at den storytelling, der skrives i mission og vision statements, i årsrapporter, CSR rapporter, jobannoncer m.v., ikke er konstrueret i kommunikationsafdelingen, men reelt afspejler sig i virksomhedens gerninger. Få kan sige det bedre end professor Jørgen Lund:

"Dansk erhvervsliv og danske organisationer kan ikke klare sig med hurra-ord og smarte billetsælgere. Der skal være en forestilling, en virkelighed, der ændrer og udvikler sig. Det kræver mere end ord. Det kræver hårdt slid."
(Lund 2003, s. 161)

 


 

Referencer:

Fog, K., Budtz, C og Yakaboylu, B. 2004: Branding i praksis. København, Samfundslitteratur.

Hansen, P. K 2010. "Storytelling og corporate communication" i Corporate communication - et tværfagligt perspektiv, red. B. Norlyk. København. Hans Reitzel.

Ingeniøren, 2008.

Lund, Jørgen, 2003. "De dyre ord" i Helder, J. & Kragh, B. red. Når virksomheden åbner sit vindue. Kommunikation og formidling – et corporate perspektiv. København. Samfundslitteratur.

Maagaard, C. og Norlyk, B. 2010: "Om heltefiguren i corporate communication" i Corporate communication - et tværfagligt perspektiv, red. B. Norlyk. København. Hans Reitzel.

Norlyk, B., 2011: "X-faktoren i storytelling og rekruttering" i Marianne Wolff Lundholt (red.): Fortælling i virksomhedens tjeneste, København Medusa.

Thomsen, C. 2010: "CSR - Corporate communication som social ansvarlighed" i Corporate communication - et tværfagligt perspektiv, red. B. Norlyk. København. Hans Reitzel.

 


 

Forfatterne takker Dong Energy, Vattenfall og Skat for tillladelse til at anvende materiale til brug i forskning og undervisning.

Om Per Krogh Hansen og Birgitte Norlyk

PerhansenPer Krogh Hansen er leder af center for Narratologi på Syddansk Universitet og har forfattet en række bøger og artikler om fortællingers struktur og temaer. Han fungerer endvidere som litteraturanmelder ved Berlingske Tidende.

 

 

BirgittenorlykBirgitte Norlyk er forsker i kommunikation og organisation på Syddansk Universitet og har udgivet lærebøger og artikler om kommunikation i virksomheder. Hun har tidligere bidraget til Ledelse i Dag, blandt andet i 2007 og 2008 med artikler om jobannoncer og om de manglende historier om heltinder i virksomhedskommunikation.