Regeringens stort anlagte Kvalitetsreform, som blev vedtaget, sideløbende med at Strukturreformen blev implementeret, indeholder mange elementer, som berører den decentrale leder. Kvalitetsreformens hensigt var at sikre, at den offentlige sektor leverer service af høj kvalitet. Det skulle ske ved hjælp af blandt andet en ledelsesreform, afbureaukratisering og innovation.
Fokus i Kvalitetsreformen var, som navnet indikerer, at forbedre kvaliteten i de offentlige borgernære institutioner. Borgerne skulle opleve en kompetent offentlig sektor, ressourcerne skulle bruges på det rigtige og på den rigtige måde, og der skulle gøres op med det overflødige bureaukrati og de stigende dokumentationskrav.
Endelig indeholdt reformen et initiativ til en ledelsesreform med overskrifterne ”Kompetente, professionelle og synlige ledere”. Med ledelsesreformen fik alle offentlige institutionsledere ret til, og der blev afsat midler til, en anerkendt lederuddannelse, og målet med ledelsesreformen var også, at offentlige ledere skulle have et klart ledelsesansvar og rum til at lede, og at god ledelse skulle anerkendes og belønnes.
Forhenværende statsminister Anders Fogh Rasmussen var bannerfører for projektet, hvilket skabte stor politisk kraft bag reformen. Derfor er det interessant at undersøge, om intentionerne med Kvalitetsreformen er blevet til virkelighed, både set fra den decentrale leder og kommunaldirektørernes synsvinkel.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen ”Den decentrale leder” er gennemført af Syddansk Universitet i samarbejde med Lederne og Kommunaldirektørforeningen. Undersøgelsen følger op på en tilsvarende undersøgelse gennemført i 2004, som var den første store landsdækkende undersøgelse af institutionsledere i de danske kommuner. "Den decentrale leder" er den første af sin art, i og med den på den ene side, via et spørgeskema til kommunaldirektørerne, afdækker de strukturelle og styringsmæssige forhold i kommunerne og på den anden side, via et spørgeskema til institutionslederne, afdækker, hvordan de i lyset heraf opfatter deres ledelsessituation.
Undersøgelsen omfatter svar fra mere end 2.000 decentrale ledere fra i alt 76 af landets 98 kommuner. Endelig omfatter undersøgelsen svar fra kommunaldirektørerne i 75 af de 76 deltagende kommuner om, hvordan de styrer de decentrale ledere.
Undersøgelsen viser, at der blandt de kommunale ledere er en betydelig skepsis over for, om Kvalitetsreformen virker efter hensigten og har skabt bedre rammer for at udvikle servicekvaliteten.
Kvalitetsreformens væsentligste effekt synes at være, at de decentrale ledere har fået kompetencegivende lederuddannelse.
LÆS OGSÅ: Offentlig ledelse i en reformtid
Blev forventningerne til Kvalitetsreformen indfriet?
I undersøgelsen har vi bedt både kommunens øverste ledelse og de decentrale ledere om at vurdere om intentionerne med Kvalitetsreformen i praksis er opfyldt. De forskellige elementer i reformen kræver central styring, men det er i høj grad de decentrale ledere, der skal udmønte reformens intentioner om bedre service, afbureaukratisering og øget fokus på innovation.
I tabel 1 ses institutionsledernes svar, som viser, at institutionslederne er godt på vej, når det handler om at skabe mere innovation i kommunerne. Således er 84 procent af institutionslederne enige eller meget enige i, at de inddrager medarbejderne i innovationsprojekter, og næsten halvdelen inddrager brugerne i innovationsprojekter. Dette er positivt, set i lyset af at kommunernes økonomi strammes til, og der skal findes nye og billigere måder at løse opgaverne på. Her kan et øget fokus på innovation være en del af recepten.
Når det derimod kommer til afbureaukratisering, bedre rammer for at udvikle kvaliteten i servicen og større metodefrihed i forhold til udførelsen af arbejdsopgaverne, er institutionslederne mere skeptiske. Og hele 54 procent af lederne er uenige eller meget uenige i, at Kvalitetsreformen virker efter hensigten. Det må da kaldes en falliterklæring for regeringen, at dens storstilede projekt ikke opleves som en succes blandt de aktører, der i høj grad skal gøre reformens intentioner til virkelighed.
Tabel 1 - Svar fra institutionsledere
Kvalitetsreformen har blandt andet skabt forventning om forbedret service, afbureaukratisering og øget fokus på innovation i kommunerne. Hvordan vil du vurdere nedenstående tiltag fra og med implementeringen af Kvalitetsreformen?