Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - januar 2010

Sådan kan man øge virksomhedens sociale kapital

Interessen for social kapital har været stor i de senere år. I denne artikel fokuserer sociologen Tage Søndergård Kristensen på virksomhedernes sociale kapital. Omfattende forskning har vist, at virksomheder med høj social kapital har en dobbelt fordel: Både høj trivsel for de ansatte og høj produktivitet/kvalitet. Men hvordan opnår man den høje sociale kapital? Det er især dette spørgsmål, der søges besvaret i artiklen. Tage Søndergård Kristensen fremhæver ledelsens nøglerolle i forbindelse med at øge virksomhedens sociale kapital. Ledelse, der er baseret på tillid, respekt og anerkendelse, fremmer engagement, motivation, videndeling og samarbejde i virksomheden. Artiklen baseres dels på nyere empirisk forskning og dels på en række illustrative case-beskrivelser. Begge typer af data støtter den centrale påstand, nemlig at målrettet og tydelig ledelse er en betingelse for at opnå høj social kapital i en virksomhed.

Af Tage Søndergård Kristensen. mag.scient.soc. & dr.med., mangeårig professor ved NFA (Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø)

Vil du have mere indhold som dette?