Genopfind det offentlige lederskab

- Fra evidensbaserede styringsregimer til opsøgende menneskeorienteret lederskab Det fortrængte offentlige lederskab bør vækkes til live og gennemsyre alle styringsprocesserne i den offentlige sektor. Det mener Preben Melander, der står i spidsen for et omfattende forskningsprogram, der skal udmønte sig i anbefalinger om fremtidens offentlige lederskab. I artiklen udfolder Melander sin pointe ved at søge bag om ledelse og de forskellige rationaler, som aktuelle konkurrerende ledelsesideer hviler på. Læs om tidens perspektiver på ledelse. Og få et indblik i deres rolle i det offentlige lederskabs værdikæde.

Af Preben Melander, Augustinus Fond-professor og centerdirektør ved Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse (CVL) ved Copenhagen Business School.

01. april 2010

Lederskab er i dag blevet et centralt tema i vort samfund. Det præger i stigende grad vores velfærdsdebat og vore bestræbelser på at løse de tiltagende sociale, politiske og menneskelige problemer i samfundet og dets organisationer.

Lederskab diskuteres heftigt i medierne, ofte ud fra isolerede kritiske hændelser, økonomiske kriser og alvorlige effektivitetsproblemer i vore organisationer. Ikke mindst den offentlige sektor står i disse år for skud. Mange dele af den offentlige sektor synes ikke at leve op til de servicekrav og kvalitetsforventninger, som borgerne, medierne og politikerne oplever som rimelige. De sociale institutioner, sundhedsområdet, undervisningssektoren, den offentlige transportservice, politiet og forsvaret har svært ved at levere varen, styre ressourcerne og skabe value-for-money.

Politikernes stræben efter bedre effektivitet og kvalitet har hidtil bestået i øget kvalitetsstyring, præstationskontrol og mere dokumentation. Ressourcekrævende monstersystemer i form af akkrediteringskoncepter er for eksempel på vej ind i hospitalssektoren.

Men samtidigt følger fra alle sider kritik af den tiltagende bureaukratisering, som sættes i værk ikke kun fra centralt hold, men også på det lokale plan. Dokumentation er blevet et magtmiddel til at skabe legitimitet, opmærksomhed og bevare uafhængighed. Ganske vist er afbureaukratisering en central politisk mærkesag, men alligevel øges reguleringssystemernes omfang; tilsyneladende uden at nogen har kontrol med dem.

Hvis der opdages en fejl i fødevarekontrollen, som medierne med sensationsiver lancerer i morgenradioavisen, har politikerne inden aften lovet at indføre et nyt kontrolsystem. Nulfejlsregimets onde cirkel øger rotationshastigheden. Og det paradoksale er, at de samme politikere, som indfører mere kontrol, samtidig argumenterer for afbureaukratisering og regelforenkling.

Sådan har det nu været i de sidste 25 år, uden at det administrative pres er blevet reduceret, og uden at den offentlige servicekvalitet er blevet forbedret. Forskning viser, at øget kontrol og tættere styring ikke skaber effektivitet og værdi, men snarere øger apati, stress og forvirring (Thygesen m.fl. 2008).

Politikerne er naturligvis godt klar over deres dilemma. Men de må jo for at overleve udvise handlekraft og politisk synlighed.

Konkurrende syn på ledelse
En af de nye politiske markeringszoner er nu bedre ledelse og lederskab. Den såkaldte Kvalitetsreform har sat ledelse og lederskab på dagsordenen. Ledelse er således blevet et nyt felt for politisk manifestation. Alskens ledelsesideer bliver i disse år bragt til torvs. Som eksempler fra det sidste år kan nævnes plusord som velfærdsledelse, værdibaseret ledelse, mangfoldighedsledelse, tillidsbaseret ledelse, meningsfuld ledelse etc. Så langt så godt. Men ledelse er jo et vidt begreb med mange konkurrerende og modsatrettede perspektiver.

Ledelse er for mange identisk med performance management, som gennem rationel topdown-kontrol i integrerede systemer, klare mål, faste rammer, produktivitetssammenligninger, effektiv resultatkontrol, dokumentation og dertil knyttede belønninger etc. er rettet mod at skabe øget værdi for de indsatte ressourcer. Denne ledelsesoptik er skabt med industrisamfundets standardiserede produktion og produktivitetsjagt. Den svarer til økonomistyringens traditionelle optik.

For andre er ledelse forbundet med det kontraktbaserede lederskab, som bygger på markedsmekanismer, bemyndigende lederroller, social ansvarlighed, delegering, demokratiske beslutningsprocesser, koordineret kompetenceudvikling, MUS-samtaler etc. Denne ledelsesoptik opstod med human relations-bevægelsen i 1960’erne og fik stor praktisk betydning i 80’erne.

Et tredje perspektiv på ledelse er fokuseret på sociale innovationsskabende ledelsesprocesser gennem menneskers vidensdeling, læring og kreativitet i frie faglige udfoldelsesrum, præget af personligt engagement, motivforståelse, selvledelse, coaching, stresshåndtering
etc.

Et fjerde perspektiv ser ledelse som emotionelt betinget og bygger på intime menneskelige følelser og relationer, mavefornemmelse, emergens, menneskelig etik, livskvalitet, vovemod, lyst, passion, magi, kærlighed, sanselighed, forførelse, eros etc. I dette perspektiv indgår en række modstridende hensyn, for eksempel mellem kynisme og kærlighed, autoritet og frihed, individ og fællesskab, arbejde og privatliv, som må balanceres som led i processen.

I denne mangfoldige flora af ledelsesideer, som er sammenstillet i figur 1, kan det være svært at finde sig et ledelsesmæssigt holdepunkt. Vi vil i det følgende forsøge at skabe en vis overskuelighed i ledelsesjunglen gennem perspektivering og strukturering. I praksis vil ideerne jo ofte blive kombineret og anvendt i flæng, tit ubevidst og skjult.

Fire konkurrerende ledelsesidéer og ledelsesperspektiver på markedet

Figur 1: Forskellige aktuelle ledelsesideer,som præger den aktuelle ledelsesdiskurs og -politik i Danmark

Hvad menes med ledelse generelt?
Ledelse er et mangetydet begreb, som bruges i flæng af mennesker og medier. Ledelse kan jo både betyde lederadfærd, ledelsesidealer, ledelsesformer og ledelsespraksis. Ledelse kan både være noget driftsorienteret og noget innovativt. Ledelse kan være indlejret i strukturer, systemer og teknikker. Men den kan også være noget menneskeligt, adfærdsbetonet og grænseløst.

Professor Erik Johnsen, CBS, har defineret ledelse som lederadfærd eller ”lederi”. Hans definition lyder: ”Ved lederadfærd forstår jeg det, man gør, når man sammen med relevante andre finder ud af, hvor man vil hen (sammen), og hvordan man kommer derhen” (Johnsen 1995). Heri ligger flere sandheder: At ledelse er noget socialt, at det drejer sig om at handle intentionelt og med fornuft (relevans), og at det er et spørgsmål om valg af aktører, mål, midler etc. Men i dette perspektiv ses bort fra selve processen i at nå frem til, hvorfor vi vil lave noget sammen, hvem vi er, hvad vi vil, hvad vi kan, og måske især, hvad vi ikke kan og hvorfor.

Lederskab er jo en social proces, hvor forskellige mennesker med individuelle ambitioner, talenter, muligheder og ressourcer i fællesskab vil realisere sig selv. Men det hele afhænger jo af, hvorvidt vi kan finde og opleve fælles ambitioner, veje, fodslag, glæde og udbytte af at gøre noget sammen og på samme tid. Hvis det skal lykkes, kræves der lederskab.

Hvad er så lederskab?
Lederskab tager udgangspunkt i menneskers iboende behov, værdier, følelser, drømme, livskvalitet, identitet, personlighed, tvivl, talenter, kreativitet etc. Men lederskab forudsætter også magt til at få fællesskabet til at spille sammen, det vil sige at få aktørerne til at acceptere fællesskabets behov og normer.

Lederskab handler om at få andre mennesker, fra der hvor de er, til at tænke, føle, tale, lære, handle på en anden måde end de ellers ville have gjort (Melander 2001). Eller rettere, at få 100 solister til at spille sammen i et ensemble på en særlig måde. Det kræver mere end noder, musikalitet, øvelse, indstudering etc. Det forudsætter, at alle i ensemblet vil følge de visioner, ideer, udtryksformer etc., som dirigenten anviser. Det sker naturligvis ikke altid.

Men fagligt kompetente dirigenter med stor faglig autoritet, særlig udtryksevne og personlig karisma kan få et middelgodt orkester til at spille som Wienerfilharmonikerne. Lederskab handler altså om at orkestrere og udfordre samspillet mellem de mennesker, der ønsker at være med og yde deres ypperste. Lederskab handler derfor om kommunikation, faglige udfordringer, autoritetsudstråling og menneskelig disciplin og sidst, men ikke mindst, om magten til at skabe det unikke.

Det forudsætter et fællesskab, der accepterer at følge en leder, der anviser veje, som fællesskabet er opsat på at følge. Dette lykkes kun, hvis lederen har et menneskeligt ansigt, har faglige kompetencer og forstår at bruge aktørernes og gruppens ambitioner, muligheder og ressourcer.

Hvad er så styring?
Styring handler om at organisere, koordinere, opsøge viden, sætte mål, træffe beslutninger, realisere målsøgende handlinger. Styring er de foranstaltninger, som en ledelse sætter i værk for at opfylde organisationens servicemål ud fra de givne omverdensbetingelser. Styring handler om at få muligheder, mål og midler til at hænge sammen. Styring forudsætter, at mennesker har de samme mål som det fællesskab, de deltager i. Derfor eksisterer rationelle styringsregimer i et abstrakt og idealiseret univers som ”tomme” systemer, uden mennesker, konflikter, følelser og magt. Systemer får først reel betydning, hvis de opleves som meningsfulde og involverende af aktørerne i den sociale sammenhæng, hvori de skal anvendes.

Mål er betinget af omgivelsernes krav, for eksempel interesseparternes behov og forventninger om belønninger set i forhold til deres egen indsats. Målene er på denne måde strategiske, modstridende og dynamiske, idet omgivelserne hele tiden er under forandring. Mål er derfor socialt skabte, komplekse og uklare. Men de er samtidig en forudsætning for at skabe styring. Det er det kritiske dilemma i al styring, at mål i virkeligheden er subjektive og konflikterende, og ikke altid i overensstemmelse med organisationens mission.
Lederskab handler om at påvirke menneskers adfærd hen mod fællesskabets mål. Lederskab må derfor være det grundlæggende i al ledelse. Styring og administration er de medier, som ledelsen kan gøre brug af for at skabe struktur, sammenhæng, fodslag, samspil, information etc. Men styring og administration er i sig selv blot en række foranstaltninger, som kun får mening og betydning, hvis de aktører, som deltager i fællesskabet, kan se sine behov, visioner og drømme opfyldt, og hvis de forskellige tiltag giver mening, værdi og individuel behovsopfyldelse.

Lederskabets værdikæde
Dette fører os frem til den grundlæggende model for moderne lederskab, nemlig lederskabskæden, se figur 2.

Melanderfigur2b

Figur 2: Lederskabets værdikæde
Se i pdf

Lederskab tager udgangspunkt i virkeligheden og ambitionerne hos de mennesker, der skal være med i fællesskabet. Det er deres behov, værdier, identitet, livsverden, drømme, entusiasme, ambitioner, talenter og kompetencer, der skal bære organisationens realisering, overlevelse og succes. I næste led handler det om at få de forskellige aktører til at indgå i et engageret og motiveret fællesskab, som bygger på fælles værdier, personlige relationer, sociale samspil, fælles selvforståelse, værdiskabende netværk etc.

I dette sociale fællesskab er det en vigtig ledelsesopgave at opbygge samspilsformer, videnressourcer, omverdensforståelse og ledelsessprog, som opfylder såvel fællesskabets som aktørernes behov for viden, mening, commitment, handlefrihed, faglig udfoldelse etc. I kædens bund kommer så de basale fælles arbejdsrutiner, styringsregler, standarder, målesystemer og dataindsamlinger, som skal sikre fællesskabets, organisationens og ”systemets” overlevelse, målopfyldelse, gennemsigtighed, koordination, drift etc. Her er tale om forskellige medier og procedurer med forskellige organisatoriske og sociale konsekvenser.

Lederskabskæden er vigtig at have i fokus, når vi skal have et fællesskab af mennesker til at spille sammen og skabe værdi. Det paradoksale er, at vi i vort risiko- og kontrolsamfund ofte stirrer os blinde på de kortsigtede problemer og risici og handler snævert politisk, panikagtigt og impulsivt for at få styr på systemet. Derfor bliver ledelse tit initieret nedefra gennem kortsigtede hovsa-løsninger, kontrolforanstaltninger og registreringssystemer, som de ansvarlige politiske ledere sætter i værk for at vise handlekraft, retfærdiggøre sin eksistens og synliggøre, at man har ”styr” på tingene. Ofte gribes til styrings- og tælleregimer, der alene har legitimeringseffekt (”spin”) og ofte har begrænset styringseffekt qua deres manglende sociale funktion. Man styrer gennem de mål og systemer, hvormed man kan registrere præstationerne i tal og systemer, mens man ser bort fra de ikke målbare processer, værdier, kompetencer og ressourcer, som er afgørende for interessenternes behovsopfyldelse og produktionens kvalitet og ydelsernes strategiske effekt.

Problemet er tiltagende overalt i vort komplekse, dynamiske og splittede konkurrencesamfund, såvel i den private og den offentlige sektor. Men ledelsesproblemerne har vakt særlig opmærksomhed i den offentlige sektor, hvor de ustyrlige og ofte meningsløse tælleregimer er ved at belaste og stjæle aktørernes tid, opmærksomhed, trivsel, kreativitet, livskvalitet og ledelseskraft. Det er det, som vi har benævnt ”det fortrængte offentlige lederskab” (Melander 2008).

Balancen mellem forvaltning, styring og lederskab
Den offentlige sektor er således et eklatant eksempel på behovet for et styrket lederskab. Således bliver de værdiskabende, udfordrende og emergerende (skabende) ledelsesformer en vigtig uudnyttet ressource for at skabe velfærd, kvalitet og innovationskraft – alt det, som alle i samfundet råber på, men som tilsyneladende ikke lykkes trods stigende ressourceindsats. For der er måske ikke brug for flere penge og hænder, men mere behov for en styrket social kapital. Og det kan kun nye strategiske emergerende ledelsesformer mobilisere, fordi de tager afsæt i mennesker og deres relationer.

Men lederskabet kan naturligvis ikke stå alene. Lederskabet skal italesættes, mobiliseres og iscenesættes gennem nye styringsformer, der giver mening, motivation og handlekraft. Det gøres ikke gennem tættere kontrolsystemer, detaillerede kontrakter og virkelighedsfjerne kvalitetsdokumentationssystemer. De fordrejer blot fagfolkenes og ledernes fokus, kommitment og kompetencer væk fra kerneopgaverne og de basale værdiskabende aktiviteter. Lederskabet skal derfor gennemsyre styringsprocesserne på alle niveauer, for eksempel ved at anvende arbejdsnære fagrelevante ledelsessprog, inciterende dialogformer, etc.

Sidst, men ikke mindst, skal forvaltningen revitaliseres og frigøres fra forældede regulerings- og legitimeringsmekanismer. De anvendte revisionsformer og kontrolprincipper i det offentlige skal gentænkes på ny set ud fra et såvel fagligt, kommunikativt som innovativt perspektiv med udgangspunkt i den offentlige sektors nye engagerede medarbejdertyper, selv- og medledelsesformer, viden- og værdinetværk (innovative partnerskaber, brugerdrevne communities etc.) og menneskedrevne innovationsprocesser.

Et billede på ledelsesfeltet i fremtidens offentlige sektor er givet i figur 3.

Figur 3: Tre sammenhængende sider af ledelsesfeltet, som på hver sin måde bør udfordre ledere på alle niveauer

Vi ser, at der eksisterer tre ledelsesformer: forvaltningen, styringen og lederskabet. Begreberne er hentet fra debatten om det fortrængte offentlige lederskab. Der er tale om tre optikker på styring og ledelse, som hver især har sine sprog, potentialer, styrker, rationaler og idealer. Men de har også alle deres svagheder og kritiske faktorer. Overvægt på orden, legitimering og regler gik over gevind i 1960’erne. De formelle regelsæt magtede ikke at styre ressourcevæksten, produktiviteten og teknologien. Derfor kom styringsreformerne efter 1980’erne med fokus på effektiv drift, øget produktivitet, oplevet brugerkvalitet og value-for-money.

Men denne »New Public Management«-logik gik efterhånden for langt i performance målinger, systemering og misforstået rationalitet. Man glemte, at det var mennesker, der skulle skabe resultater i faglige samspil og på tværs af strukturerne, systemerne og kulturgrænserne. Lederskabet blev derfor fortrængt. Således står vi nu foran en nye reformbølge, der vil sætte lederskabet i fokus. Men denne nye æra har også sine risici, overdrivelser og misforståelse. Tillid, dialog, eksperimenter, innovationskræfter og selvledelseshysteri kan også løbe løbsk i for mange selvrefererende selvtilstrækkelige universer med evige snakkeorganisationer og udveksling af uvidenhed uden fantasi, refleksion og styring.

Det er derfor vigtigt, at lederskab, styring og administration ses som tre sider af det samme univers. Grænseløs innovation er ofte godt, men styret innovation er tit bedre. Best practice er en udfordring, men kan også være et mål i sig selv. Det hele forværres, hvis vi tror, at verden er stabil og kan styres gennem entydig evidensbaseret systemviden. Og det gode lederskab kan ikke opstilles på formel eller i kodeks. For lederskab er menneskeoplevet, uforudsigeligt og unikt. Det må opsøges, iscenesættes og indlæres eksperimentelt. Ledelse er derfor en kunst, som alle mennesker oplever og udøver overalt.

Artiklen bringes med venlig tilladelse fra "Økonomistyring og Informatik", hvor dens pointer har været formidlet i nr. 2, 2009/2010 under titlen ”Styring gennem lederskab – eller var det omvendt?”.

 


 

Litteraturreferencer
Beck Jørgensen, Torben og Preben Melander (1999): Livet i offentlige organisationer. Institutionsdrift i spændingsfeltet mellem stat, profession og marked. København. Jurist- og Økonomforbundets Forlag.

Burton, Richard M., og Børge Obel (1998): Strategic Organizational Diagnosis and Design: Developing Theory for Application, Dordrecht. Kluwer Academic Publishers.

Fogh Kirkeby, Ole (2009): Den frie organisation. Balance mellem passion og storsind. København. Gyldendal Business.

Grønnegaard, Christensen Jørgen (1999): "Bogholder, primus motor eller leder?" I: En ny tids ledelse. Finansministeriet. København.

Hood, Christopher (2000): "Paradoxes of Public-Sector. Managerialism. Old Public Management and Public Service Bargains". I: International Public Management Journal 3.

Johnsen, Erik (1995): "Ledelse II". I: Ledelse II. Steen Hildebrandt og Erik Johnsen (red.). København. Borgens Forlag.

March. James G (1995): Fornuft og forandring. Ledelse i en verden beriget med uklarhed. København. Samfundslitteratur.

Melander, Preben (red.) (2008): Det fortrængte offentlige lederskab. Offentlig ledelse efter New Public Management. København. Jurist- og Økonomforbundets Forlag.

Melander, Preben (red.) (2009): LEAN med lederskab. København. Jurist- og Økonomforbundets Forlag.

Nørreklit Lennart, Hanne Nørreklit og Poul Israelsen (2006): "Validity of Management Control Tools Towards Constructivist Pragmatism", Management Accounting Research, 2006, 17/1 pp. 42-71

Pedersen, Dorthe (red.), Carsten Greve, Holger Højlund (2008): Genopfindelsen af den offentlige sektor. Ledelsesudfordringer i reformernes tegn. København. Børsen

Stacey, Ralph (2007): Strategic Management and Organizational Dynamics. The Challenge of Complexity. N.Y. Prentice Hall.

Thygesen, Niels, Steen Vallentin og Sverre Raffnsøe (2008): Tilliden og magten – om at lede og skabe værdi gennem tillid. København. Reitzels Forlag.

Om Preben Melander

PrebenmelanderProfessor, centerdirektør, cand.merc., Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse (CVL) ved Copenhagen Business School.

Preben Melander er ansvarlig for Finansministeriets Strategiske Forskningsprogram vedrørende ”Fremtidens offentlige lederskab inden for den offentlige sektor”.

Programmet, som har et budget på 30 millioner kroner har som mission at skabe visioner for lederskab og styring under viden- og oplevelsessamfundets vilkår.

Programmet skal sikre, at politikerdrømme, publikumsforventninger, producentambitioner og professionskompetencer i samspil kan skabe velfærd med værdi. Dette betyder et opgør med den traditionelle hierarkiske styring.

Ledelsens udfordring på alle niveauer er at kunne håndtere sektorens mangfoldighed, kompleksitet og uforudsigelighed. Dette forudsætter refleksion, autenticitet, indlevelse, samspil på tværs af magtbaser, faggrænser, ressortområder, arbejdskulturer etc.

Læs mere på www.cvl.dk