Forfatterne er begge psykologer. Geir Kaufmann er dr.phil. og professor i organisationspsykologi og ledelse ved Norges Handelshøyskole. Han har tidligere været professor i ledelse ved Handelshøyskolen BI og i kognitiv psykologi ved Universitetet i Bergen. Han er desuden adjungeret professor ved State University of New York, USA. Astrid Kaufmann er dr.phil. og førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole og Universitetet i Bergen. Hun er ligeledes specialist i klinisk psykologi, NPF. Hun har stor praktisk erfaring fra arbejdspsykologisk arbejde og lang erfaring som underviser i organisationspsykologi og ledelse.
Formål og målgruppe
Forlaget oplyser, at bogen henvender sig til studerende inden for det økonomisk-administrative område og andre, som ønsker en indføring i organisationspsykologi og en øget indsigt i egen og andre menneskers adfærd. Den giver en indsigt i fagets grundlæggende principper og gør det muligt for læseren at forstå og håndtere praktiske problemer i arbejdslivet på en selvstændig måde. Den er i høj grad interessant netop for ”andre”, det vil sige mennesker, der står midt i det praktiske arbejde og ønsker at få et nyt perspektiv på - og inspiration til - at udvikle sig selv og arbejdspladsen og forudse problemer, inden de bliver problemer. Bogen er skrevet i et godt og klart sprog. Og det må jo også være oversætterens værk.
Bogens opbygning
Psykologi i organisation og ledelse er inddelt i fem dele: •Grundlæggende perspektiver og observationsmetoder (psykologi på organisationsområdet)
- Dynamiske processer (motivation, emotioner, personlighed)
- Kognitive processer (perception, beslutninger og kreativitet, læring og problemløsning)
- Sociale processer (holdninger og jobtilfredshed, gruppepsykologi, værdier, organisationskultur og lederetik)
- Koordinerings- og styringsprocesser (kommunikation, ledelse og samspil, fra mellemledelse til topledelse).
Hvert af de i alt 13 kapitler starter med centrale læringsmål, som samtidig for den ikke-studerende kan fungere som en disposition og forklaring på, hvilket udbytte man kan få ved at læse kapitlet.
Forfatterne forklarer, at psykologi handler om forståelsen af os selv og andre, hvordan vi opfatter vores omgivelser, hvad der motiverer og stresser os – og hvordan følelseslivet påvirker tankerne. Denne forståelse gælder også for, hvordan man lærer, husker, løser problemer, tager beslutninger og kommunikerer.
Målet med bogen er at anvende de vigtigste teorier og forskningsbaseret viden inden for psykologi til at øge produktiviteten og effektiviteten, skabe trivselog arbejdsglæde og personlig udvikling.
En tværfaglig tilgang
En af de stærke sider ved Psykologi i organisation og ledelse er den bevidst tværfaglige tilgang, hvor psykologi og de virksomhedsøkonomiske fag betragtes integreret og med forståelse for det nødvendige samspil. Den historiske udvikling og de forskellige teorier, der skaber denne integration, gennemgås kort og klart i kapitel 1 - Psykologi i organisationer - der således er en god baggrund for den videre læsning.
Fra den enkelte til organisationen
Mens mange bøger om psykologi i organisations- og ledelsesmæssig sammenhæng koncentrerer sig om et enkelt område og nogle få teorier på et specifikt organisationsniveau, kommer man i denne bog godt i både dybden og bredden med en lang række psykologiske emner. De behandles desuden på personniveau, hvor især motivation, emotioner, personlighed og informationsbehandling er vigtige emner. Især kapitlet om emotioner, hvor blandt andet konflikter drøftes, er meget værdifuldt. Det giver godt perspektiv til konfliktmægling, som blev anmeldt her på Ledelseidag.dk nr. 6 juni 2008: Vibeke Vindeløv: Konfliktmægling; DJØF Forlag 2008.
Fra individniveau går forfatterne videre til mesoniveauet – mellemniveauet – hvor menneskene indsættes og betragtes i en bredere social sammenhæng (de sociale processer, teams og grupper) og i et interessant kapitel om værdier, organisationskultur og etik. Også beslutninger set i et både klassisk og kreativt perspektiv behandles i et læseværdigt kapitel.
Derefter bevæger fremstillingen sig til makroniveau for organisationen, hvor det er styring, koordinering, kommunikation og ledelse, der behandles. I den forbindelse beskrives vejen fra mellemleder til topleder, og i en aktuel diskussion spørges også: Er kvinder bedre chefer? Flere undersøgelser refereres objektivt, og resultaterne lægges frem på en mere neutral måde end i mange andre mere eller mindre ophedede diskussioner om dette spørgsmål.
Det handler – til syvende og sidst – om tillid
Om det er bevidst fra forfatternes side, vides ikke. Men på en naturlig og god måde slutter bogen med en epilog: Ledelse og tillid. En række nyere undersøgelser viser, at integritet og god moral er de egenskaber, som medarbejdere generelt prioriterer højest blandt de forskellige lederegenskaber – og her kan man vel tillade sig at mene, at det samme gælder for relationerne uden for organisationen.
Det viser sig meget klart, at man forholder sig meget passivt til lederens påvirkningsforsøg, hvis tilliden mangler. Det skal lige nævnes, at også begrebet karismatisk ledelse" behandles indgående i bogen. Tillid er baseret på fem kerneelementer: Integritet er det overordnede, der får de øvrige fire (kompetence, konsistens, loyalitet og åbenhed) til at fungere som en helhed. Åbenhed skal forstås som sikkerhed for, at man får fortalt sandheden.
Den sundeste og mest pålidelige form for tillid er den, der er baseret på gode og ægte følelsesmæssige bånd mellem personer – den identifikationsbaserede tillid. Det er vel netop dét, god indsigt i psykologi i organisations- og ledelsesmæssige sammenhænge skal kunne skabe.
Denne anmelder er ikke faguddannet psykolog, men mener at have en vis indsigt på området både teoretisk og fra ledelsesmæssig praksis. Af de bøger, jeg har læst, er Psykologi i organisation og ledelse en af de bedste.
Geir Kaufmann og Astrid Kaufmann:
Psykologi i organisation og ledelse:
Akademisk Forlag, København 2008.
Oversat fra norsk af Morten Visby.
478 sider, hft., mange figurer og illustrationer, meget fyldige litteratur- og referencelister
efter hvert kapitel, ordforklaring, stikordsregister.
Kr. 499,00 inkl. moms.
ISBN 978-87-500-3931-0.