Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - August 2008

Ryk-ind i Japan: Fem virksomheders branding og ledelsesstrategi

Selvom Japan – verdens næststørste markedsøkonomi – på mange måder er attraktivt for danske virksomheder, stiller et "ryk-ind" ledelsen over for en række store udfordringer. Skal det lykkes at vinde markedsandele i det geografisk og kulturelt fjerne Japan, er det nødvendigt at tilpasse praksis til de særlige lokale forhold.

Det viser et forskningsprojekt med fokus på fem danske virksomheders forsøg på at bide sig fast på det japanske marked. Selvom virksomhederne har benyttet hver deres etablerings-, branding- og ledelsesstrategier, har de alle profiteret af en stor indsigt i japansk kultur – og dermed en viden om, hvordan marketing og mærke vil blive opfattet i Japan.

I denne artikel præsenterer lektor Lisbeth Clausen og cand.merc.int. Pernille Andersen erfaringerne fra de fem virksomheder og de forskellige strategier, de har benyttet i det dansk-japanske kulturmøde.

Pernille Andersen er specialiseret i forretningsudvikling i Asien og Mellemøsten, og Lisbeth Clausen er viceleder på Asien Studies Program samt ansat på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på Copenhagen Business School.  

Af cand.merc.int. Pernille Andersen og lektor Lisbeth Clausen