Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - Marts 2007

Samarbejde er en nødvendig tidsrøver

Mange virksomheder samarbejder med især leverandører og kunder om at udvikle produkter. De er ofte tvunget til samarbejdet, fordi de har sværere og sværere ved alene at besidde de store mængder af nødvendig viden og resurser. Produkterne er nemlig blevet mere komplekse og fremstillingen mere specialiseret.

Men langt fra alle virksomheder får gode resultater ved at arbejde sammen med eksterne partnere. Det tager længere tid og koster flere penge at udvikle med andre end at klare opgaven selv. Det viser en undersøgelse fra Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet.

Undersøgelsen viser, at den ekstra tid og de øgede omkostninger blandt andet opstår, når ledelsen forsøger at finde balancen mellem hvor meget, man vil fortælle samarbejdspartneren. En anden besværlig faktor er at gennemføre effektiv kommunikation under projektet.

I denne artikel gennemgår forskerne bag undersøgelsen dens resultater. De giver råd om, hvordan ledelsen kan tilrettelægge et samarbejde om produktudvikling, så omkostningerne og tidsforbruget ikke tager overhånd.

Det er ikke hensigten med artiklen at give et entydigt svar på, om produktudvikling i samarbejde med en anden virksomhed generelt er en god vej at vælge. Artiklen ruster derimod læseren til at svare på spørgsmålet for den enkelte virksomhed.

Af lektor, Ph.d. Mette Præst Knudsen og Ph.d.-studerende Thomas Bøtker Mortensen, Syddansk Universitet, Institut for Marketing & Management.
E-mail: lid@redaktion.dk