Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - Juni 2007

Et krydstogt på det blå ocean

I det røde ocean slås virksomhederne med hinanden, så blodet billedligt flyder. I det blå ocean har virksomhederne skabt noget unikt, så de – i hvert fald for en periode – kan være på et marked uden konkurrenter. Men hvordan gennemfører man en tur på det blå ocean i praksis?

Lektor Jørgen Lægaard og seniorkonsulent Poul Kristian Mouritsen gør i denne artikel rede for begreberne i Blue ocean-strategien. Herefter gennemgår de, hvordan Jyske Bank har skabt en differentieringsstrategi og placeret sig på det blå ocean. Forfatterne til artiklen har også skrevet bogen "Jyske Bank på det blå ocean", som netop er kåret som en af de ti mest populære ledelsesbøger i 2007.

Af Jørgen Lægaard og Poul Kristian Mouritsen
E-mail: lid@lederne.dk

Vil du have mere indhold som dette?