Arbejdsmiljø skal være mere sexet

Når talen i direktionslokalet falder på arbejdsmiljø, får ledelsen straks et træt blik i øjnene. Mange forbinder nemlig ordet med regler, forordninger, kontrol, løftede pegefingre og administrativt bøvl, som stjæler fokus fra det væsentlige: At nå resultater.

Seniorforsker Pia Bramming og adm. dir. Lise Holt Olesen argumenterer i denne artikel for, at der er brug for at redefinere begrebet arbejdsmiljø. Det skal gøres mere "sexet", så det kan blive et aktivt ledelsesværktøj, der skaber værdi.

Forfatterne opfordrer til at arbejdsmiljømyndigheder, forskere, konsulenter og virksomheder sætter sig sammen omkring bordet og udvikler en ny og tidssvarende værktøjskasse til et godt arbejdsmiljø.

Af seniorforsker Pia Bramming, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, og adm.dir. Lise Holt Olesen, Unik Human Resources A/S
Email: lid@lederne.dk

01. juni 2007

Ordet "arbejdsmiljø" klinger i mange lederes ører stift og besværligt. Det kan opleves som en stram hat fyldt med regler, der bliver trukket ned over ørerne på selv den bedste leder. Derfor er arbejdsmiljøet typisk heller ikke det emne, der står øverst på dagsordenen til direktionsmøderne: For hvorfor egentlig bruge tid og kræfter på et felt, som alligevel er bestemt udefra af myndigheder, kontrollanter og eksperter.

Mange ledere oplever, at de opgaver, der er lovbestemte, hverken er aktuelle eller vedkommende. Derfor er begrebet arbejdsmiljø i sin traditionelle forstand uinteressant for ledelsen. Beslutningerne er jo truffet! Det handler derfor kun om at leve op til minimumsreglerne og den laveste fællesnævner.

Men denne holdning blokerer for initiativer, hvor den store bank af viden, som arbejdsmiljøforskerne ligger inde med, kan blive brugt aktivt og komme virksomhederne til gode.

Den nuværende skepsis hos lederne på direktionsgangen sender et klart signal om, at det er på tide, at arbejdsmiljømyndigheder, forskere, konsulenter og virksomheder sætter sig sammen omkring bordet. Målet er at udvikle en ny og tidssvarende værktøjskasse, der skaber synergi mellem arbejdsmiljøet, trivsel på jobbet og virksomhedens performance.

Det nye arbejdsliv
Historisk set handler arbejdsmiljø primært om arbejdspladsvurderinger, målinger og kontrol af arbejdsstillinger med henblik på at sikre en tryg og sikker arbejdsplads og undgå arbejdsskader. Men i takt med at vi i stigende grad har bevæget os væk fra maskinerne, samlebåndet og de ensformige bevægelser, er det andre områder, som er kommet i fokus.

Arbejdet har fået en ny status og er blevet en vigtig del af identiteten. For den enkelte medarbejder er det samtidig blevet vigtigt at kunne bidrage med noget værdifuldt og at have en mission i livet – både privat og på jobbet.

Men når arbejde på den måde nærmest bliver en kærlighedsrelation, så kræver arbejdsmiljøproblemer parterapi. Derfor stiller det nye arbejdsliv helt nye og individuelle krav til den enkelte arbejdsplads. Der er i stigende grad behov for psykologiske værktøjer til at minimere stress, konflikter og dårlig stemning. Og disse værktøjer er ikke så målbare og standardiserede som hæve-sænke-borde og arbejdsstillinger.

Et godt arbejdsmiljø er ikke kun et spørgsmål om at undgå skader, men også et spørgsmål om at have det godt, yde sit bedste, opleve harmoni på jobbet og skabe resultater. En ny måde at tænke om det gode arbejdsmiljø kunne derfor være, at man som medarbejder føler sig lige så fyldt med energi, når man forlader sit job, som når man møder om morgenen, fordi det har været tilfredsstillende og givende at være på arbejde – både for medarbejderen og virksomheden.

Arbejdsglæde styrker virksomhedens performance
Selv om det naturligvis kan være svært at påvise en direkte lineær sammenhæng mellem arbejdsglæde og performance, er der ikke mange direktioner, forskere og eksperter, der i dag er i tvivl om, at arbejdsglæde og trivsel på jobbet giver god energi. Et sundt og godt arbejdsmiljø er med til at styrke virksomhedens performance og skabe resultater på bundlinjen.

Set med HR-briller bidrager et godt arbejdsmiljø til både at tiltrække og fastholde medarbejdere – og det er noget, der har meget stor betydning for virksomhedernes succes i disse år, hvor der er kamp om de gode medarbejdere.

En analyse, som Unik Human Resources A/S har gennemført under overskriften "Star People" viser, at hele 68 procent af medarbejderne på danske arbejdspladser har overvejet at søge nyt job i en anden virksomhed. Disse tal understreger med al ønskelig tydelighed, at det for mange virksomheder vil kunne betale sig at gøre noget ved arbejdsmiljøet, trivslen og motivationen på jobbet alene for at øge jobtilfredsheden og undgå de økonomiske konsekvenser af unødvendige opsigelser.

Muligheder i arbejdsmiljøtænkningen
En af grundene til, at såvel ledelse som medarbejdere kan have svært ved at identificere sig med begrebet arbejdsmiljø, er utvivlsomt, at det er kommet til at handle alt for meget om "one size fits all": Ufleksible systemer, standardiserede løsninger, påbud og firkantede forordninger. Derfor er der brug for en mere nutidig definition og muligvis også et helt nyt ord for begrebet arbejdsmiljø.

Vi skal væk fra den traditionelle forståelse af begrebet og ind og kigge strategisk på virksomhedernes behov og på, hvad der skal til at for at optimere arbejdsmiljøet i den enkelte virksomhed og for den enkelte medarbejder. Vi skal væk fra mangeltænkningen og vælge en anerkendende, positiv tilgang, hvis vi vil sikre en større strategisk tilslutning til arbejdet med at forbedre arbejdsmiljø.

I fremtiden bliver det nødvendigt med individuelle løsninger i virksomhederne,

Når arbejdsmiljøkonsulenterne kommer på besøg, er der brug for ekspertviden i kraft af gode råd, viden og knowhow. Det handler om, at vi i stedet for at bygge grøfter mellem det offentlige og virksomhederne skal bygge broer, så den store bank af viden, som forskere og eksperter ligger inde med, kan komme den enkelte virksomhed til gavn.

Samtidig er det nødvendigt, at virksomhederne begynder at se arbejdsmiljøet som et værktøj til at skabe langsigtet performance, resultater og trivsel på jobbet. Stadig flere arbejdspladser er opmærksomme på sundhedsforsikringer, coaching, fittnesordninger og frugtkurve, og derfor er der klart en holdning til, at det betaler sig at gøre noget godt for medarbejderne og arbejdsmiljøet. Og vi kan komme meget længere, hvis vi bygger videre på den holdning i fællesskab.

Arbejdsmiljø som strategisk værktøj
Der er således ikke nogen tvivl om, at mange virksomheder gerne involverer sig i social ansvarlighed og i at skabe trivsel på jobbet, men indsatsen skal også gerne skabe resultater på bundlinjen. Derfor er det relevant at udvikle værktøjskassen til et godt arbejdsmiljø, så virksomheder kan bruge arbejdsmiljøudvikling som et strategisk værktøj.

For ledelsen er fokus jo naturligt på, hvordan virksomheden når sine mål og kommer mest effektivt fra punkt A til punkt B. Derfor er det på høje tid, at begrebet arbejdsmiljø og forskningen inden for feltet gøres mere attraktiv, anvendelig og "sexet". Formålet er, at flere ledelser i danske virksomheder får lyst til at sætte fokus på, hvad de kan gøre for at optimere arbejdsmiljøet til gavn for både ledelse, medarbejdere og bundlinje. Derfor satser vi på NFA på forskning i "Ledelse og Organisation i et arbejdsmiljøperspektiv" og arbejder i flere nye forskningsprojekter, hvor netop de ledelses- og organisationsmæssige problematikker er i centrum.

Arbejdsmiljø i fremtiden er skabelse af win-win
Offentlige myndigheder, forskere, arbejdsmiljøkonsulenter, direktioner og medarbejdere har en stor fælles interesse i at skabe et godt arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser. Derfor skal vi til at tænke i skabelse af win-win-situationer, frem for i kontrol.

Den arbejdsmiljømæssige værktøjskasse, der handler om fysisk og psykisk arbejdsmiljø, skal slås sammen med værktøjskassen til udviklingen af arbejdslivet, og nye arbejdsformer og præmisser skal gå hånd i hånd med virksomhedens indtjeningsmuligheder.

Det handler om at få potentialet frem både hos ledelse, medarbejdere og virksomheder, men så sandelig også hos de offentlige myndigheder. Sammen skal vi bevæge os væk fra stive og forældede systemer, mødes omkring bordet i øjenhøjde og yde en fælles indsats for arbejdsmiljøet. Måske er det ikke et nyt hæve-sænke-bord til alle medarbejdere, der er behov for, men viden om hvordan der skabes sammenhæng mellem virksomhedens ønsker og mål og PROJEKT ME for den enkelte medarbejder.

Fremtidens konsulent skal være gearet til at indgå som sparringspartner inden for HR og arbejdsmiljø og skal bidrage til at prioritere, hvilke arbejdsmiljøindsatser der giver størst effekt både for virksomheden og den enkelte medarbejder. Og denne effekt kan ikke måles ud fra fastlagte skemaer, som det sker i dag. Her må vi i fremtiden tage afsæt i den enkelte medarbejders behov. Hvis fru Hansen er ved at gå ned med stress, er et hæve-sænke-bord ikke en mirakelkur. Fremtidens arbejdsmiljø er individuelt og situationsbestemt, og det bliver en fælles sag at imødekomme og tillade de individuelle behov på de danske arbejdspladser.

For at initiere dette og for at vise, at de forskellige verdener kan mødes, har vi to skribenter sat os sammen omkring bordet for med udgangspunkt i hver vores verden at skrive dette indlæg - iført henholdsvis gummisko og høje hæle.

Star People-analysen
Unik Human Ressources A/S har udviklet en analysemetode, som kortlægger, hvad der motiverer nøglemedarbejderne, hvad der skal til for at fastholde dem, og hvad der kan få dem til at tage imod et jobtilbud fra en anden virksomhed.

Allerede gennemførte Star People-analyser viser, at 68 procent af de adspurgte medarbejdere har overvejet at søge andre steder hen. 49 procent tror ikke, at de er ansat i deres nuværende virksomhed om tre år, mens 61 procent under deres nuværende ansættelse er blevet tilbudt job i andre virksomheder.

Bestil information om Star People Analysen her: info@unikhr.dk 

Om Pia bramming og Lise Holt Olesen

PiabrammingPia Bramming er seniorforsker i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), som er forankret i Beskæftigelsesministeriet. NFA skal medvirke til at skabe et sikkert, sundt og udviklende arbejdsmiljø i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet.

NFA er også et nationalt center for arbejdsmiljøforskning. Det betyder, at instituttet udfører strategisk forskning og medvirker til at sikre den størst mulige koordinering af dansk arbejdsmiljøforskning. Desuden skal NFA overvåge den internationale arbejdsmiljøforskning og miljøudviklingen i ind- og udland.

LiseholtLise Holt Olesen er adm. direktør i Unik Human Resources A/S som samarbejder med bestyrelser, direktioner, ledelser og medarbejdere inden for områderne Search & Selection, Erhvervspsykologiske Test & Analyser, Leder- Team- og Slagsudvikling, og HR Outsourcing på strategisk, operativt og grundlæggende HR-niveau.