Chefredaktørens klumme: Den drømmende ansøger

Kære læser!

Danfoss gør det, og Dansk Supermarked har gjort det længe: digter fortællinger ind i deres jobannoncer. De brander virksomheden og skaber allerede inden jobsamtalen en samhørighed mellem virksomhed og den rigtige ansøger. Pyt med beskrivelse af selve jobbet. Annoncen skal tiltrække netop de ansøgere, som kan forbinde sig med virksomhedens værdier og kultur.

Af Ulla Bechsgaard, Ansv. chefredaktør
E-mail: lid@lederne.dk

01. januar 2007

Det er ikke in at være købmand, men når arbejdet som købmand bindes sammen med en film som Natural Born Killers og bliver til Natural Born Købmænd, så appellerer jobannoncen til følelser hos de potentielle ansøgere i stedet for til ansøgerne som arbejdskraft. Ledelseidag.dk præsenterer i årets første udgave ny viden fra kommunikationsforskeren Birgitte Norlyk. Hun har analyseret sig frem til, at pathos, der appellerer til følelserne, har gjort sit indtog i jobannoncer til fordel for logos, der appellerer til fornuften.

Den tidligere nyhedsdirektør i DR og nuværende kommentator Lisbeth Knudsen har for nylig ventileret et forslag om, at der skal lovgives for at sikre flere kvinder i bestyrelser. Det er ikke et synspunkt, der vinder bred støtte i Danmark. Ledelseidag.dk har haft en skribent i Norge, hvor Næringslivets Hovedorganisation – en pendant til et forenet dansk DI og DA – har stor succes med at få flere kvinder ind i bestyrelserne via en ændret lovgivning og en indsats, som er forankret lokalt.

Du kan også læse, at blødsødne ledere på plejehjem indbyder til involvering og medansvar. Men når de skal skære igennem og stoppe dårlig behandling af de gamle, tør de ikke ta’ lederrollen på sig. Ledelsseidag.dk rapporterer fra et københavnsk plejehjem, som har haft en sociolog på besøg. Formålet var at kigge lederne efter i sømmene.

God læselyst!