Når geniet ikke er nok

Den kreative industri er meget vigtig for Storbritanniens økonomi. Den bidrager med dobbelt så meget til landets handelsbalance som den farmaceutiske industri. Men selv om Storbritannien har mange dygtige virksomheder, er der også mange kreative firmaer, der lider under manglende færdigheder, fortæller Greg Orme i artiklen.

Af Louise Sandager

01. november 2005

Han er leder af det nyoprettede Centre for Creative Business, der udbyder kurser skræddersyet til kreative iværksættere. Det nye center er etableret af London Business School og University of the Arts London i fællesskab og med økonomisk støtte fra regeringen.

Det er den klassiske historie: En talentfuld mand med en god idé. Starter virksomhed og arbejder dag og nat. Produktet er godt, og kunderne kan lide det. Alligevel ender manden med stress og virksomheden med en skrantende økonomi. Hvorfor?

Fordi manden glemte sine momsregnskaber, mens han arbejdede på sin opfindelse? Tog for dyre lån? Fik for små marginer? Ikke anede, hvordan han skulle lede sine nye medarbejdere?

Grundene kan være mange, men resultatet er det samme: En lovende forretning dør ud, fordi den kreative ophavsmand ikke forstod at drive forretning.

Sådan er kapitalisme, vil nogen sige, og det kan der selvfølgelig være noget om. Men set fra et samfundssynspunkt kunne mange af ideerne måske være blevet til blomstrende forretninger og nye arbejdspladser, hvis ellers den selvsamme mand havde fået hjælp og uddannelse.

I England har regeringen taget konsekvensen og spyttet penge i kassen, så den ansete London Business School og Europas største kunstakademi, University of the Arts London, sammen har kunnet skabe et business-kursus skræddersyet til kreative iværksættere.

»Den kreative industri er utrolig vigtig for Storbritanniens økonomi. Den vokser med stor hast og står for hele otte procent af bruttonational-produktet. Sorterer man software-udvikling og egentlig R&D fra, så er englænderne verdensførende på dette område«, siger Greg Orme.

Han er leder af det nyoprettede Centre for Creative Business, der udbyder de nye kurser, og han taler med stor intensitet og dynamik om alle de muligheder og penge, der endnu ligger og venter på den kreative industri.
»Der er et enormt uudnyttet potentiale. For selv om vi har mange dygtige virksomheder her i landet, er der også mange kreative firmaer, som lider under manglende færdigheder. De er simpelthen ikke dygtigt nok ledet til at klare sig i længden«, siger han.

»Den gennemsnitlige levetid for et start-up i Storbritannien er 24 måneder, og mange går ned alene på grund af dårlig ledelse. Når deres forretnings-strategi begynder at tage vand ind, fordi den er alt for dårligt udarbejdet«, siger Greg Orme, der er 36 år og selv beviset på, at man kan være kreativ og samtidig tjene penge på start-up's.

I ti år var han journalist og redaktør i engelsk presse, før han i sluthalv-femserne tog en MBA fra London Business School og blev businessmand på fuld tid. Blandt andet som medstifter og partner i konsulentfirmaet 4future, der udarbejder strategier og hjælper flere af Storbritanniens mest velrenommerede firmaer med at optimere driften. Fortrinsvis på bestyrel-sesniveau.

Tal med revisoren
Greg Orme definerer den kreative industri bredt, men erkender, at Centre for Creative Business typisk henvender sig til folk, der arbejder inden for reklame, mode, forlagsvirksomhed, design, film, medier, musik, computer-spil og arkitektur.

»Mange kreative iværksættere har store værdier i deres firmaer. Men ofte får de ikke nok ud af deres forretning. Vi hører dem typisk forklare sig med, at »de ikke gider at beskæftige sig med tal«, og at »regnskaberne dræber deres kreativitet«. Men den går altså ikke.

Vil man have en virksomhed, er man nødt til at beskæftige sig med administration. Eller i det mindste ansætte en, der er kompetent. Man kan ikke bare vende ryggen til papirarbejdet«, siger Greg Orme, der har set iværksættere knokle uden at tjene penge på deres produkter, fordi de havde glemt at regne på marginen.

Han er trendy kortklippet med ternet skjorte og uindfattede briller. Vital, insisterende og uden tvivl en menneskelig kickstarter for de 30 kursister, som lige har været igennem Building the Creative Business Programme.

»Vores kursus er meget praktisk anlagt. Selvfølgelig er der en akademisk approach, som kan understøtte vores forslag, og meget stammer fra den klassiske management-uddannelse. Men vi prøver at lære disse mennesker, at hvis de vil have deres virksomhed til at leve, så skal de tjene penge. Og når de kommer ud herfra, kan de i hvert fald tale med deres revisor«.

Kurset på Centre for Creative Business varer ni dage, men da iværk-sættere sjældent kan forlade deres firma i så lang tid, er det splittet op over tre forlængede weekender. Som en fast del af programmet guider Greg Orme og hans kolleger deltagerne igennem den økonomiske jungle og hjælper dem til at finde investorer.

»Mange oplever et equity-gap, når de når et vist niveau, og de har svært ved at finde penge. Vi rådgiver dem om mulighederne og gør ikke mindst en hel masse for at shape deres firmaer, så de fremstår mere »investor-venlige««, siger Greg Orme.

At lede med frihed
Han er ikke i tvivl om, at det er sværere at drive en kreativ virksomhed end en traditionel forretning. Og at det derfor kræver nogle særlige værktøjer.

»Nu vil jeg jo ikke sige, at det er nemt at være papirgrossist, for det kan såmænd være svært nok. Men når man skal lede en kreativ forretning, så skal man også lede en kreativ medarbejderstab, og det er svært. De skal ledes på en anden måde. Mange af dem er for eksempel ikke specielt interesserede i lønnen. Det er ikke pengene, der driver dem. De er interessede i det kunstneriske, og de skal have frihed til at skabe. Det kræver en anden adfærd fra lederens side.

Samtidig er der i den kreative verden en større usikkerhed om produktet end i andre brancher. Laver man for eksempel en film, aner man ikke, om den sælger eller ej. Alt i alt er der flere hurdler for en kreativ iværksætter«.

Greg Orme går snart i gang med næste kursus og håber selvfølgelig, at programmet vil fortsætte ud over den toårige prøveperiode, som regeringen via en fond foreløbig har sponsoreret. Men mon ikke? For i selve London er den kreative industri i dag en af de mest indbringende næst efter bankerne i City, og vækstraterne er iøjnefaldende: 12 pct. inden for radio og tv, 9 pct. inden for både reklame og software og 8 pct. i antikvitets- og kunstbranchen.

Der er altså al mulig grund til at understøtte fremtidens iværksættere, og Greg Orme lover resultater, som er væsentlig mere konkrete end de fleste business-skolers. I uddannelsesprogrammet reklamerer han simpelthen med: »Hurtigere vækst, større profitter og mindre angst«.

For yderligere information om Centre for Creative Business se www.ccbusiness.org

Blå bog

Greg Orme er 36 år og leder af Centre for Creative Business, som er et regeringsstøttet joint venture mellem London Business School og University of the Arts London.

Han har tidligere arbejdet ti år som journalist ved engelsk presse, blandt andet for det prestigefyldte Channel Five News, og er medstifter af konsulenthuset 4future. Orme har en executive MBA fra London Business School og er i dag stadig en flittig skribent og kommentator.

 


 

Blå bog
London Business School er en af Europas mest ansete business-skoler og blev senest af Financial Times ranket som den bedste. Her uddannes hvert år 800 MBA'er og masteruddan-nede inden for finans, og 6.000 ledere og erhvervsfolk kommer på kortere kurser.

University of the Arts London er det største universitet inden for kunst i Europa. Det består af fem skoler: Camberwell College of Arts, Central Saint Martins College of Art and Design, Chelsea College of Art and Design, London College of Communi-cation and London College of Fashion.