Master i oplevelsesledelse

I Danmark tilbyder Roskilde Universitetscenter nu en masteruddannelse i oplevelsesledelse. Tivolis direktør, Lars Liebst, fortæller hvorfor.

Af Louise Sandager

01. november 2005

Masteruddannelsen i oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter ligger på linje med en kandidatuddannelse, men er tilrettelagt sådan, at den kan tages af folk, der arbejder.

Målet er at give deltagerne et professionelt fundament for at varetage ledelses- og udviklingsopgaver inden for service og oplevelsesindustrien.
Tivolis direktør Lars Liebst sidder i den følgegruppe af erhvervsfolk, der er med til at supervisere den nye uddannelse. Her fortæller han, hvorfor det overhovedet er nødvendigt med en særlig uddannelse i oplevelsesledelse.

Indhenter det forsømte
»Samfundet udvikler sig jo hele tiden, og den nye uddannelse er et tegn på, at man i ministerierne er vågnet op og fra statens side er blevet mere lydhør over for de behov, der melder sig.

I lang tid hang man fast i et meget stringent uddannelsessystem, som var præget af 50'erne og 60'erne, og for nogle år siden spurgte vi fra Tivolis side videnskabsminister Helge Sander, hvorfor vi selv skulle videre-uddanne de ellers udmærkede unge mennesker, vi ansatte. Ikke fordi vi havde noget imod det, men det var jo rettelig uddannelsessystemet, der burde lære dem, hvad de havde brug for.

Nu har man taget behovet alvorligt, og det skal ministerierne have ros for.

Med den nye uddannelse i oplevelsesledelse følger danskerne efter nationer som England og Holland, der er meget langt fremme på det her område. Og jeg synes, at vi gør meget for at indhente det forsømte; ikke bare på RUC, men overalt har man taget hul på oplevelsesledelsen, også på Copenhagen Business School.

I Tivoli er vi allerede begyndt at ansætte folk med disse nye kompetencer«.

Du er selv chef for en oplevelsesvirksomhed. Mærker I en stigende konkurrence på oplevelser?

Ja, nu kan man sige, at Tivoli altid har haft konkurrence, og heldigvis for det. Men i dag konkurrerer vi ikke kun med andre forlystelsesparker. Folk får også oplevelser i byen, på gågaden, i indkøbscentret og senest hos virksomheder, der knytter oplevelser til deres produkter. Carlsberg, for eksempel, som er begyndt at tage entré. Det er godt og et tegn på, at samfundet udvikler sig«.