Laundromat Café

Møntvaskeri, café, bogudsalg og galleri under samme tag. Laundromat Café på Nørrebro i København er et eksempel på en virksomhed i oplevelsesøkonomien. Som beskrevet i bogen »Følelsesfabrikken«.

01. november 2005

På Nørrebro i København ligger Laundromat Café, der er noget så sjældent som en kombineret bogcafé og møntvaskeri. Her kan man både få vasket sit tøj, spise en sandwich og læse i en af de 4.000 brugte bøger, der står under bardisken. Laundromat Café åbner hver dag klokken otte, så man kan få en kop kaffe og en croissant eller brunch, hvis der skal lidt mere forkælelse til. Til frokost og aften disker køkkenet op med et udvalg af blandt andet fiskesuppe, pasta, sandwich, burger og steak samt et udvalg af kager og desserter til den søde tand. Alt er hjemmelavet, og brødet er friskbagt hver dag.

De 4.000 bøger kan man frit låne og læse i, mens man venter på, at kulørtvasken skal blive færdig, eller mens man drikker en kop kaffe, der fås i adskillige varianter. Hvis bogen kræver nærmere fordybelse, kan man gå over gaden og betale for den i antikvariatet. En del af konceptet er nemlig at støtte de gode forretninger, der er i området, og helt i ånden af godt naboskab er en del af cafeens udsmykning udstillingsskabe, hvor lokale designere bliver inviteret til at vise deres tøj og lignende.

Laundromat Café er et eksempel på en underlig størrelse af en virksomhed i oplevelsesøkonomien. I bund og grund er der tale om en brancheglidning: vaskeri, café, bogudsalg og galleri under samme tag. Denne kombination giver sig også udslag i den oplevelsesværdi, den enkelte kunde får ud af et besøg. Oplevelsen afhænger her af kundens ærinde. Kommer man for at vaske tøj, får man en noget større oplevelse end ved at gå på et almindeligt møntvaskeri. Men kommer man for i fred og ro at fordybe sig i en bog, kan lyden af centrifugerende vaskemaskiner og muntre cafégæster give en mindre positiv oplevelse end en traditionel bogcafé.

Ser vi på Laundromat Café i værdiskabelseskæden, så ligger den i »Salg og markedsføring«. I sig selv er konceptet, indtil videre, unikt. Laundromat Café er den første café herhjemme, der kombinerer lige netop disse forretningsparametre. Produkterne er ikke særlige og udskiller sig hver for sig ikke fra andre kopper kaffe eller bøger eller kulørtvaske. Det er i kombinationen af dem, at det »ekstra« opstår, som kan gøre et besøg på Laundromat Café til en oplevelse. At cafeen i dag virker som fluepapir på de Nørrebrotrendy studerende, vidner om, at Laundromat Café med dette koncept også har formået at skabe et socialt identitetselement for kunderne.

Fra side 114-115

Bogen
»Følelsesfabrikken - oplevelses-økonomi på dansk« er udgivet på Børsens Forlag i år. Skrevet af Henrik Dahl, Jacob M. Lund, Lars Goldschmidt, Tomas Martinsen og Anna Porse Nielsen med bidrag fra en række eksterne skribenter.