Hvad de dog udsætter sig for!

Hvert år begynder flere hundrede danske ledere på en masteruddannelse i ledelse. Vi følger to af dem igennem studiet de kommende to år.

Af Flemming Flyvholm

01. marts 2005

Det er fredag eftermiddag. Kollegerne ønsker hinanden god weekend over et stille glas. Om lidt kører de hjem til familien og måske en afslappet aften med vennerne.

Men én af kollegerne er allerede gået. Med tung taske fyldt med bøger og rapporter sidder han nu i et upersonligt auditorium på handelshøjskolen sammen med 40 andre dybt koncentrerede og måske en smule trætte medstuderende. Fra podiet taler, spørger og kræver et par lærere fuld opmærksomhed.

Sådan har han valgt at tilbringe de næste to års fredag eftermiddage og aftener samt en god del lørdage, nogle søndage og ikke at forglemme masser af timer alene derhjemme foran computeren eller med næsen i en lærebog.

Han – eller hun. En stadig større del er kvinder – har søgt optagelse på en af landets mange masteruddannelser i ledelse med de kryptiske og eftertragtede forkortelser MBA, MCC, MMD (se boks om masterprogrammerne).

Hvorfor gør de det? Hvad er så attraktivt ved en masteruddannelse i ledelse og den efterfølgende titel, at 200-300 ledere eller kommende ledere suspenderer venner, teater, biografer, restaurantbesøg og sætter familien på social diæt i to år?

På Master-Tour
Vi har valgt at spørge to nybagte MBA-studerende for at få et svar. Hvilke forventninger har de til studiet, hvad vil det give dem fagligt og personligt? Og hvor vil det bringe dem hen i karrieren?

De næste to år følger vi dem på deres Master-Tour, hvor kravene til udholdenhed, koncentration og krævende intellektuelle prøver står mål med det hårdeste cykelløb og det mest ekstreme triatlon.

Hertil kommer, at det ikke kun er enkeltpræstation, der tæller. I en masterklasse er samspil med de medstuderende både en hjælp og en udfordring.

I stærkt pressede situationer skal holdet og gruppen finde sammen som et team med det dobbelte formål at nå et mål, løse opgaver og udvikle sig selv og hinanden.
Vi har mødt to nye studerende i første uge på MBA og udfrittet dem om deres forventninger til de kommende to år på skolebænken.

Fakta om masteruddannelser i ledelse
Af Emilie Westergaard

Masteruddannelserne udbydes under »Lov om universiteter« og er højeste niveau inden for videreuddannelsessystemet for voksne. Det svarer omtrent til en kandidatuddannelse.
En masteruddannelse tager typisk to år på deltid, men den kan også have andre udformninger. Hvis den tages på deltid, er den forventede arbejdsbelastning på ca. 20 timer om ugen. De fleste masteruddannelser består af en kombination af seminarer og selvstudier, evt. i grupper. Der findes masteruddannelser inden for mange forskellige fag på alle landets højere læreanstalter. Den mest kendte masteruddannelse i ledelse er »Master of Business Administration« – MBA.

Herunder finder du en liste over alle danske masteruddannelser om ledelse.

Adgangskrav
For at tage en masteruddannelse skal man normalt have en relevant bachelor- eller kandidatuddannelse eller en relevant mellemlang videregående uddannelse, evt. suppleret med efter-/videreuddannelse. Desuden skal man have mindst to års relevant erhvervserfaring. I nogle tilfælde er der derudover krav om specialiserede kvalifikationer inden for f.eks. sprog eller it.

Priser
Deltagerbetaling og undervisningsudgifter på masteruddannelserne varierer meget.
Nogle masteruddannelser, især inden for det pædagogiske fagområde med personaleudvikling eller læring som speciale, koster mellem 30-50.000 kr. Inden for it og kommunikation samt organisation og psykologi koster masteruddannelserne typisk mellem 70-90.000 kr. De traditionelle MBA-uddannelser koster mellem 150-190.000 kr. Dertil kommer udgifter til undervisningsmateriale, evt. it-udstyr, se-minarophold og eventuelle studierejser.

CBS
438 studerende i alt. 177 afsluttede en master eller MBA i 2004. Gennemsnitsalder: 39,5 år.

Executive MBA
Generel ledelsesuddannelse for erfarne ledere.

Master of Public Administration (MPA)
Rettet mod offentlige ledere.

MBA in Shipping Management
Generel lederuddannelse rettet mod ledere i shippingbranchen.

MBA BYG-program
Rettet mod ledere i bygge- og anlægssektoren.

MBA i Teknologi, Marked, Organisation
For ledere i den teknologiske sektor.

Global e-management Executive MBA (GeM)
International MBA – et samarbejde mellem syv business schools i Europa og Mexico.

Master of Corporate Communication (MCC)
International lederuddannelse med fokus på integreret kommunikation på strategisk niveau.

Master of Management Development (MMD)
For erfarne ledere med ansvar for udviklingsprocesser.  

Master of Health Management (MHM)
Henvender sig til ledere inden for sundhedsområdet.

På CBS findes også muligheden for at tage en ph.d.-grad på deltid, mens man arbejder som leder. Den tages over 5 år og hedder Doctor of Business Administration (DBA)

Handelshøjskolen i Århus
Executive MBA med fokus på forandringsledelse
Til erfarne ledere med fokus på forandringer på strategisk og operativt niveau.
35 studerende i alt, 15 dimitterer til sommer, 20 startede sidste sommer. Gennemsnitsalder: 36-37 år.

Master i Corporate Communication
For kommunikationschefer.
24 studerende dimitterer, 24 starter.

RUC
Master i Oplevelsesledelse (MiO)
For ledere eller kommende ledere inden for oplevelsesvirksomheder (dvs. turisme, kultur, sport, reklame, kommunikation og medie) og andre servicevirksomheder.
Der starter 17-21 februar 2005.

Master i organisationspsykologi
For ledere og konsulenter. Temaer: Ledelse, personaleudvikling, gruppeprocesser, teambuilding, organisationsforandring, læring i organisationer og erhvervspsykologiske test.

Master of Public Policy – MPP
For ledere i den offentlige sektor og i organisationer, der indgår i samspil med den offentlige sektor. 

Syddansk Universitet
Master i it, kommunikation og organisation
Kvalificerer deltagerne til projektledelse og ledelse af kommunikations- og informationsteknologiske aktiviteter.Master of Business Administration – MBA
Fleksibel lederuddannelse. Den studerende har stor indflydelse på egen uddannelsesprofil.

Master of Business Administration – MBA – med fokus på forandringsledelse
Lederuddannelse med fokus på fornyelse og forandring. I samarbejde med Handelshøjskolen i Århus.

Master of Public Management – MPM
Lederuddannelse for ledere i den offentlige sektor. 

Henley
250 studerende i alt, 30 starter to gange om året.
Henleys MBA er lidt anderledes end andre danske masteruddannelser. Den er delt op i tre dele, som kan tages hver for sig, og mellem hver del må man holde op til tre års pause.

  • Certificate (tager 9 måneder og svarer til 1. del af Henleys MBA)
  • Diploma (tager 18 måneder og svarer til 1. og 2. del af Henleys MBA)
  • MBA (tager 2½ år og svarer til alle 3 dele af Henleys MBA)

Aarhus Universitet
Master i etik og værdier i organisationer
Omfatter humanistiske og samfundsvidenskabelige tilgange til etik, værdier, kommunikation og ledelse i organisationer.

Master i kulturmiljø- og landskabsanalyse
For ledere og andre professionelle inden for landinspektørfirmaer, landbrugets rådgivning, skovvæsenet, ingeniør- og entreprenørfirmaer, (landskabs-) arkitektkontorer m.fl., der rådgiver om kulturmiljø og kulturlandskabets udformning.

Master i museologi
Retter sig bl.a. mod ledere i museumsverdenen.

Master i Public Health
Retter sig bl.a. mod ledere i sundhedsverdenen. 

Aalborg Universitet
Master of Public Administration (MPA)
For nuværende og kommende ledere i den offentlige sektor. 

Master in Management of Technology (MMT) med specialisering i teknologiledelse
For ledere i private og offentlige virksomheder med ansvar for at udvikle og indføre ny teknologi.
Studerende i alt: 34. Gennemsnitsalder 38-40 år.

Master i arbejdsmarked og personaleforhold
Beskæftiger sig med samspillet mellem arbejdsmarkedets funktionsmåde, virksomhedernes personaleforhold og udvikling af menneskelige ressourcer.
Uddannelsen startede i februar 2004.

DTU
Master i ledelse af byggeri
For ledere i byggebranchen.

Master in Management of Technology
For ledere i private og offentlige virksomheder med ansvar for at udvikle og indføre ny teknologi.

Master i Teknisk Miljøledelse
Kvalificerer de studerende til at lede og koordinere miljøopgaver i industri og offentlig sektor.