Et menneskeligt ansigt

Koncernchef Mogens Munk Rasmussen bruger kunsten til at bløde op på Nykredits image.

Af Torben Gammelgaard

01. marts 2005

Nykredit støtter i vidt omfang kunsten og er blandt andet sponsor for en række museer, udstillingssteder og teatre.
»Det giver et mere menneskelig ansigt på virksomheden end bare kolde kontanter, og det mener jeg har fungeret og virker, fordi opfattelsen af os ikke bliver enstrenget, men flerstrenget. Jeg mener, vi har fundet en selvstændig platform på det her område«.

Ansatte kunsteksperter
Nykredit har som en af de få virksomheder herhjemme ansat kunsthistorikere til at sikre den faglige ekspertise, når der købes ny kunst. De har også en anden funktion, nemlig at indgå i en pædagogisk proces med medarbejderne i forbindelse med kunstkøbene. En dialog, der ofte betyder, at folk rykker sig i forhold til deres oprindelige kunstsmag. Det skaber inspiration.

»Det er jo ikke altid, medarbejderne bryder sig om, at der kommer ny kunst op. Det kan være grænseoverskridende ting, som folk ikke umiddelbart opfatter som det rigtige. Men mange gange accepterer de det, og så kommer de oven i købet til at kunne lide det«.

Et af de mere eksperimenterende værker er en kunstvideo med den norske kunstner A.K. Dolven.

»Den kører på en af etagerne. Først studser folk, men de vænner sig til det og synes, det er sjovt«.

»Det, der hænger på mit eget kontor, er et resultat af historikken. Jeg har arvet Egill Jacobsen-billedet af min forgænger, da jeg tiltrådte«.

Bag skrivebordet hænger stentryk af Per Kirkeby, som i 2002 lavede en kunstkalender for Nykredit. På endevæggen hænger en Carl Henning Pedersen, som Munk Rasmussen fik af kunstneren som tak for Nykredits støtte til en bog, der udkom i forbindelse med kunstnerens 90-års-fødselsdag.

»Mit problem er, at jeg ikke har så mange udsmyknings- muligheder. Jeg har svært ved at forestille mig et kontor uden kunst. Jeg kom fra et meget stort kontor med megen vægplads, så jeg følte, det var et tilbageskridt, at jeg måtte aflevere en del kunst, da vi flyttede«, forklarer Mogens Munk Rasmussen med henvisning til, at to af væggene i hjørnekontoret er en del af vinduesfacaden.

Kunsten betyder daglig velvære for koncernchefen, og så føjer det en ekstra dimension til det hele, at han personligt kender mange af kunstnerne. Men kan de store kunstinvesteringer forsvares økonomisk?

»Sådan vurderer vi det ikke. Men vi synes selv, at vi er gode til sammen med vores kunstkonsulenter at vælge de rigtige ting. Så der er ingen tvivl om, at det holder vand for en investeringsmæssig betragtning. Der er ikke noget af den kunst, vi har her i huset, som ikke har vundet i værdi. Så det er en god forretning, men vi har ikke købt det for at sælge det«.