Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - maj 2005

Riv hovedsædet ned og få kreativiteten til at gro

- De metanationale virksomheder vinder innovationsspillet, siger den franske professor og internationale ekspert i innovation Yves Doz

Riv hovedsædet ned og flyt de forskellige afdelinger ud i verden. Finanserne til London, design til Milano og forskningen til Israel. Det får kreativiteten til at blomstre og indtjeningen til at gro, siger innovationsprofessor Yves Doz fra INSEAD. Fremtiden tilhører dem, som forstår at plukke viden, når de møder den.

Professor Doz er en af verdens førende forskere i global innovation, og hans kritik af virksomhedernes begrænsede innovation er skarp og velunderbygget af mange eksempler. Problemet er, at mange virksomhedsledere tænker lokalt, når det drejer sig om innovation. Produktionen flytter man ud, men ny viden udvikler man lokalt, selv om viden bliver spredt mere og mere over hele verden.

Det kan koste dyrt, forklarer Yves Doz og henter krigen mellem Motorola og Nokia frem som eksempel.  

Oprindelig var Motorola en teknologisk pioner. Men fordi man koncentrerede sig om amerikansk teknologi og det amerikanske marked og ikke så, hvad der foregik uden for USA - både teknologisk og i markedet - tabte man krigen til Nokia, der hentede inspiration i Asien, i Italien og i Californien. Yves Doz har samlet mange beretninger om vindere og tabere i den globale innovationskrig. Kampen mellem Boeing og Airbus er et andet eksempel, men Nokia er hans hjertebarn. Doz gør også op med forestillingen om innovation som en mulighed for at spare på omkostningerne. Innovation koster, og man kan ikke være sikker på udbyttet. Men satser man ikke i den globale videndeling, kan man være sikker på at blive overhalet.

Yves Doz har sammen med sine kolleger valgt at kalde de virkeligt innovative spillere for metanationale virksomheder. Meta efter græsk i betydningen hinsides det nationale. Et nyt fænomen kræver et nyt navn.  

Og at de metanationale vil vinde, er der ingen tvivl om, siger Doz og henter et nyt eksempel frem, det japanske parfumefirma Shiseido. Global innovation er ikke forbeholdt højteknologiske virksomheder.

For INSEAD-professoren er innovation først og fremmest et spørgsmål om indstilling hos lederne. Og hans sidste iagttagelse i denne artikel kan fungere som en god test på, hvor begrænset vi tænker:  

Hvem ville - før Nokia - finde på at placere den ypperste innovationsafdeling i f.eks. Finland eller i Schweiz - langt væk fra de kanoniserede globale innovationscentre?

Af Louise Sandager