Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - maj 2005

Danmark skal turde springet

To år efter at Preben Damgaard - sammen med broderen Erik og Jesper Balser - solgte Navision til Microsoft for 12 mia. kr., gik han ind i et nyt it-selskab - Responsfabrikken - med det formål at hjælpe det ud på det globale marked, - hvor the winner takes it all.

»Vi er trods alt blevet mere globale«, siger Preben Dam- gaard i dette interview om Danmarks vej til førerfeltet af lande, hvor national satsning på forskning og forretningsud-vikling har skabt uovertrufne internationale resultater.

Men der skal mere til. Damgaard peger blandt andet på, at det offentlige kunne bidrage bedre til innovation og højrisikosatsning ved at give selektive skattefordele til erhvervsfolk, der tør og vil kaste sig ud i de store fornyelser.

Han opfordrer også erhvervsfolk og store virksomheder til at være mere modige. De erfarne erhvervsfolk må i højere grad også bevæge sig ud fra de trygge kontorer og involvere sig i nye virksomheder med stort potentiale. Og alle virksomheder burde have en forretningsmæssig sandkasse, hvor man tester nye og risikable forretningsmuligheder.

Nationalt ønsker Preben Damgaard, at Danmark koncentrerer sin indsats. Vi må vælge ét område og satse helhjertet på det i stedet for at sprede os over mange, hvis vi vil være førende i verden.

The winner takes it all er ikke en tom floskel for Preben Damgaard. Det er en realitet og samtidig en central del af hans egen forretningsfilosofi. Han vil være verdens nummer ét på et område, som han blev det sammen med broderen Erik og Jesper Balser med Navision.

Af Flemming Flyvholm

Vil du have mere indhold som dette?