Mit Lederne

Magasinet Lederne forår 2019

Fire kvaliteter som headhunteren søger hos fremtidens ledere

I de kommende år skal ledere stadig beherske alle de klassiske dyder, men der bliver konstant lagt nyt til. Så hvordan holder du dig attraktiv? Her er de fire kvaliteter, som den erfarne rekrutteringsekspert Inge Berneke kigger efter hos potentielle kandidater.

Tekst: Søren Ravnsborg      Foto: Shutterstock

dit næste skridt, magasinet lederne 2019, foråret

På udkig efter erfaring og potentiale
Danske virksomheder er typisk små og mellemstore virksomheder i en international kontekst. Mange af dem har haft en regional platform og er nu i stigende grad på vej mod et mere globalt marked. Samtidig tvinger digitaliseringen dem til transformation og til at gentænke stort set alle processer.

Vi vil se større aldersspredning og flere internationale medarbejdere, som skal inkluderes. Det kræver menneskelig indsigt og evne til at forståforskellighed, forklarer Inge Berneke, partner i det schweiziskejede rekrutteringsfirma Egon Zehnder International:

”I rekrutteringsprocessen i fremtiden vil vi stadig kigge på erfaringer, hvordan lederen har løst sine opgaver, og hvilke resultater der er opnået. Hvis du har prøvet nogle ting før, bliver det nemmere og hurtigere anden gang. Men vi kigger også meget på potentiale,” siger Inge Berneke.

Hos Egon Zehnder International er der fire faktorer, de har for øje, når de vurderer potentiale i rekrutteringssituationer. Læs med, og få Inge Bernekes råd til, hvad du selv kan gøre for at blive headhuntet.

NYSGERRIGHED, MAGASINET, Forår, 2019

Det handler både om faglig nysgerrighed og din sult efter at lære nye områder og nye teknologier. Men det handler i højgrad også om din personlige og menneskelige nysgerrighed, om, hvor aktivt du arbejder med at lære noget om dig selv og lære noget om andre.

Nogle er bedre end andre til at bede om feedback og tage imod. Det viser, at du har åbenhed og tillid til, at andre kan hjælpe dig, og du er villig til at afprøve nye ting. Nysgerrighed handler også om, at du forstår, hvad der driver dig selv og andre, når du skal håndtere en stadig mere kompleks opgavefuld af diversitet.

Du skal kunne sætte dig ind i, hvad der motiverer medarbejdere, der er forskellige, hvad angår køn, nationalitet, alder og ansættelsesforhold. Du skal kunne forstå og arbejde med, at mennesker motiveres forskelligt. For mange er det svært, og derfor er nysgerrighed et centralt begreb hos os.

LÆS OGSÅ: Mennesket skal i fokus - også for digital innovation

Det skal du gøre

  • Bevar din faglige og personlige nysgerrighed.
  • Bed om feedback og tag imod den med åbenhed og villighed til at lære.
  • Husk, at one size ikke passer alle, når det gælder motivation. Lær at forstå, hvad der driver dine medarbejdere og giver dem gejst.
2. INDSIGT

Det er den klassiske intellektuelle formåen. Og det er evnen til at samle og håndtere en stor mængde data og oplysninger fra forskellige kilder, få dem til at smelte sammen, sammenfatte, drage en konklusion og agere strategisk på baggrund af dem. Heri ligger også overblik og forretningsforståelse, ligesom en vis teknologiforståelse er uomgængelig for at kunne forstå de forandringer, som den teknologiske udvikling indebærer for forretningen.

Det skal du gøre

  • Hav konstant fokus på den grundlæggende forretning, og optimér dens nøgleprocesser.
  • Sæt dig grundigt ind i virksomhedens teknologiske muligheder og de udfordringer, som nye platforme bringer med sig.
  • Træn evnen til at overskue et stadig større flow af informationer og data, som danner grundlag for dine beslutninger.
3. ENGAGEMENT

Det skal forstås som evnen til at skabe forbindelse med andre mennesker og kunne ramme dem på et mere emotionelt niveau. Det knytter sig igen til at arbejde i en global sammenhæng med mange nationaliteter og stor diversitet. Du skal kunne skabe forbindelse med mennesker, der er anderledes end dig selv.

LÆS OGSÅ: Portræt af André Rogaczewski

Det kræver igen nysgerrighed, og det har blandt andet betydning i forhold til de nye generationer, som møder arbejdslivet med idealistiske ønsker om at gøre en forskel og forventninger om et meningsfuldt arbejdsliv. Her er kommunikation en essentiel del. Og jo højere en lederpost der er tale om, jo mere betydningsfuldt et parameter er kommunikation. Nogle er gode på ølkassen, andre er bedre i en personlig sammenhæng. Kommunikation er et værktøj, man skal udvikle og mestre som leder, ellers får man det svært.

Det skal du gøre

  • Træn dine kommunikative kompetencer konstant.
  • Vær opmærksom på, hvordan det virker og opfattes af andre, når du gør eller siger ting på bestemte måder.
  • Overvej, om du investerer tilstrækkelig tid på at skabe stærke relationer omkring dig.
4. DETERMINATION

Drive, ambitioner og viljen til at eksekvere vægter højt. Man kan være meget talentfuld og intelligent, men hvis man ikke har viljen til at bruge det til noget, så kan det næsten være lige meget. Og der vil være perioder med modvind, hvor man skiller fårene fra bukkene.

Det er meget få virksomheder, som ikke fortæller os, at de er midt i eller står foran en større eller mindre omstilling på den ene eller anden måde, fordi verden omkring dem er i forandring. Mange møder nye markeder, nye kunder og nye leverandører som konsekvens af, at de rækker ud i en global sammenhæng. Derfor skal du kunne agere og træffe beslutninger midt i usikkerheden og kompleksiteten.

Det skal du gøre

  • Vær indstillet på, at både din virksomhed og dens forretningsvilkår vil være i konstant forandring.
  • Vær indstillet på, at du også selv skal være i konstant personlig og faglig udvikling.
  • Bevar sulten efter vækst og resultater.
Dette kigger headhunteren også efter
  • Udvikling handler ikke nødvendigvis om mere uddannelse. Du kan udvikle dig i det job, du har. Griber du de muligheder og udfordringer, der byder sig i dit nuværende job?

 

  • Du skal være bevidst om dine styrker og svagheder. Dygtige og troværdige ledere har indsigt i, hvad de er gode til, og hvad de er mindre gode til, så de kan fortælle, hvordan de personligt arbejder med deres udfordringer og løser dem i deres daglige ledelse.
 
  • Du skal arbejde systematisk med at skabe stærke personlige relationer, hvilket er en utrolig vigtig driver i al karrierebygning. Relationer skal plejes og udvikles, de er baseret på gensidig tillid og opmærksomhed, og det skal du engagere dig i. Når du skaber relationer, deler du noget af dig selv. Jeg kan hurtigt mærke, når jeg er til møde med en person, om vedkommende deler noget af sig selv.

 

  • Vi kigger også på internationalt udsyn og erfaring. Når en leder har været ude i verden på en lokal arbejdsplads på lokale vilkår, får lederen en meget vigtig personlig erfaring og selvindsigt. Det kan være definerende for en leder. Så søg ud, hvis muligheden er der.

 

LÆS OGSÅ: Super seniorer - ældre i job

Om Inge Berneke

48 år, uddannet cand.scient.pol. Partner og headhunter i det schweizisk ejede rekrutteringsfirma Egon Zehnder International, hvor hun finder kandidater til de tunge poster i dansk og internationalt erhvervsliv.

RÅDGIVERENS RÅD: FÅ HEADHUNTERENS OPMÆRKSOMHED

Hvordan sikrer du, at headhunteren finder netop dig? Og kan du godt selv kontakte en headhunter, hvis du er på jagt efter nye muligheder? Her er flere gode råd, hvis du gerne vil kontaktes om spændende nye muligheder.

Tekst: Søren Ravnsborg    Foto: Lederne

Flemming Andersen

Flemming Andersen har bred og solid erfaring som leder i erhvervslivet og de seneste seks år som ledelsesrådgiver hos Ledernes Hovedorganisation. Her er hans bud på, hvordan du optimerer dine muligheder for at blive spottet af en headhunter.

Opsøg gerne en headhunter
Det er helt i orden at være proaktiv og selv henvende dig til en headhunter for at gøre opmærksom på dig selv, dine kvalifikationer og ønsker. Tilbyd dit cv til deres emnebank.

Sæt dig i headhunterens sted
Husk, at det ikke er vedkommendes opgave at skaffe dig et job, men at finde og præsentere de bedste kandidater for en kunde.

Byd ind med relevant viden og erfaring
Fortæl, hvad du stiler efter, og hvorfor timingen er den rette lige nu. Vær ærlig og troværdig. Fremhæv de kompetencer og resultater, der er relevante i forhold til den stilling, du ønsker.

LÆS OGSÅ: Q&A med Sigurd Bæk Jensen

Brug de rigtige ord
Vær omhyggelig med at forme din fortælling om, hvor du kommer fra, og hvor du gerne vil hen. Det er den fortælling, du bliver fundet på, så dine ord har betydning. Hvis du er kørt træt i drift og ser dig selv som en udviklingsleder, så fortæl det.

Brug dit netværk
Spørg i dit netværk, om andre har positive erfaringer med en headhunter, de derfor kan anbefale. Tænk på headhunterne og deres researchere som en del af dit netværk på linje med andre.

Sørg for, at du og dine resultater er tydelige
Det er ikke sikkert, at dine gode resultater bliver set. Optimér løbende din LinkedIn-profil, vær strategisk med, hvad du deler på de sociale platforme, og brug eventuelt blogs til at gøre dig synlig.

Bidrag med det, du kan
Bevar din sunde fornuft, hvis du bliver kontaktet. Mange har et konkurrencegen, der bliver stimuleret af at føle sig udvalgt, og man bliver helt naturligt smigret over en henvendelse fra en headhunter. Hvis det ikke er noget for dig, så vær behjælpelig med navne på andre kandidater, hvis du kan. Det kan komme dig til gode senere.