Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Den svære samtale kan være god for alle - Dan Boyter, Direktør i Pressalit

28. september 2015

Det er vigtigt at hjælpe medarbejderne, når de kommer ud i problemer, siger Pressalit-direktør Dan Boyter, der aldrig selv vil tøve med at spørge ind til en svært overvægtig medarbejders velbefindende.

Det er vigtigt at hjælpe medarbejderne, når de kommer ud i problemer, siger Pressalit-direktør Dan Boyter, der aldrig selv vil tøve med at spørge ind til en svært overvægtig medarbejders velbefindende.

Når direktør Dan Boyter får øje på en medarbejder, der er stærkt overvægtig, får han lyst til at spørge til, om medarbejderen har det godt. Ikke for at ændre på personens livsstil – “det er hans eget valg” – men for at finde ud af, om medarbejderen har brug for hjælp. Hermed går Dan Boyter længere end de fleste ledere og chefer vil gøre, og meget længere end det, medarbejderne ønsker ifølge Ledernes undersøgelse om, hvorvidt ledere skal blande sig i medarbejdernes sundhed.

“Det er ikke fordi, jeg tilstræber et ønske om, at alle skal være slanke og smukke, men jeg vil aldrig undlade at spørge ind til en person, der har svære problemer med overvægt. Jeg vil altid prøve at finde ud af, om der er noget, virksomheden kan hjælpe personen med. Og hvis der ikke er det, og personen ellers passer sit job, så er det selvfølgelig helt ok,”

Dan Boyter - Direktør i Pressalit

På spørgsmålet om virksomheden overhovedet har ret til at blande sig i medarbejdernes sundhed, svarer Pressalit-direktøren, at der er grænser for, hvor meget folk kan klare. Underforstået, at alle mennesker kan have brug for en hjælpende hånd. Og her kan arbejdspladsen virkelig gøre en forskel, mener Dan Boyter.

“Arbejdspladsen kan for eksempel hjælpe folk med misbrugsproblemer. Her kan vi nemlig sætte stolen for døren, når andre, for eksempel familien, er ved at opgive,” siger han.

“Selvfølgelig er virksomheden ikke en social institution. Den skal fungere på de forretningsmæssige vilkår. Men omvendt består arbejdspladsen jo også af medarbejdere, hvis rolle defineres på deres viden og evne til at løse virksomhedens opgaver, og her kan det være meget vanskeligt og forkert, hvis man har en ledelsesmæssig model, hvor man bare skifter medarbejderne ud. Virksomheden og medarbejderne har en fælles historie og erfaring. Derfor er det vigtigt at hjælpe.” 
 
Vi har forskellige holdninger til sundhed 
Da Pressalit begyndte at interessere sig for medarbejdernes sundhed, så nogle af de ældre ledere til med skepsis. Emnet blev taget op i Samarbejdsudvalget, og her var der en ung leder, der sagde, at det var helt afgørende, at virksomheden tog fat i diskussionen om medarbejdernes sundhed.

“Medarbejderens egen far havde selv haft store problemer med alkohol. Det viser, at det er vigtigt at få isen brudt og få talt om de her ting.”

Pressalit har tilbudt sundhedsundersøgelser til de ansatte, og der har været afholdt foredrag om sundhed. Virksomheden tilbyder også sund mad i kantinen, men det er også vigtigt at erkende, siger Dan Boyter, at sundhed ikke nødvendigvis spiller den samme rolle for alle mennesker.

“Vi kan se det her i virksomheden, hvor der er stor forskel på, hvad de ansatte i administrationsmiljøet foretrækker af sund mad sammenlignet med ansatte fra produktionsmiljøet, og det skal vi selvfølgelig acceptere,” siger Pressalit-direktøren. 
 
Der skal være tillid 
Det er en forudsætning, at der er tillid imellem ledere og medarbejdere. Ellers kan det ikke lade sig gøre at hjælpe de ansatte, hvis de er løbet ind i problemer.

“Ledere og medarbejdere skal have lyst til at tale med og se hinanden i øjnene. Det kræver, at lederen kender medarbejderne og også interesserer sig for dem som mennesker. Tillid er en form for goodwill. Hvis en medarbejder går i en forkert retning i forhold til jobbet, så er det altid nemmere at få tingene på ret køl, hvis der er tillid og goodwill,” siger Dan Boyter.

Det kræver en aktiv virksomhedskultur og en opmærksom topledelse, der er parat til at investere ressourcer i at lære lederne at tackle den slags problemer.

“Ellers ender det med, at det kun er nogle få mennesker med fantastisk empati og indsigt i mennesker, der kan gøre det,” siger han. 
 
"Du har ellers altid været så engageret"
Dan Boyter erkender, at det som leder kan være svært at tage samtalen omkring en medarbejders levevis.

“Hvis man ender i en situation, hvor medarbejderen ikke passer sit job ordenligt, og der har været en negativ udvikling, så er det selvfølgelig lidt nemmere at tage fat på,” siger han.

Men uanset hvad årsagen er til samtalen, så er Dan Boyter ikke i tvivl om vigtigheden af den.

“Du har måske observeret en udvikling, som er trist for medarbejderen, og som heller ikke er god for afdelingen. Her kan det være godt at tage en samtale, hvor du siger til medarbejderen, at ”du virker lidt fraværende, du er ikke, som du plejer, og du har ellers altid været engageret i afdelingen. Det er jeg ked af.” Og så kan det måske være, at medarbejderen lukker op og fortæller, at hun har det skidt. Det kan endda være, at personen ikke har nogen at tale med om sine problemer. Sådanne situationer kan opstå,” siger Dan Boyter og tilføjer, at det jo slet ikke er sikkert, at det er arbejdspladsen, der skal løse problemet.

“Men vi kan være med til at sætte gang i løsningen. For eksempel ved at hjælpe med et tilbud om en psykolog eller en anden relevant hjælp.”

Blå bog - Ellen Trane Nørby:

  • 35 år
  • Minister for børn, undervisning og ligestilling
  • Cand. mag. i kunsthistorie
  • Tidligere været Venstres medieordfører, politisk ordfører, socialordfører og ligestillingsordfører og kulturordfører

Om Ellen Trane Nørby

  • 35 år
  • Minister for børn, undervisning og ligestilling
  • Cand. mag. i kunsthistorie
  • Tidligere været Venstres medieordfører, politisk ordfører, socialordfører og ligestillingsordfører og kulturordfører

Følg Ellen Trane Nørby

Twitter

Facebook

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback