Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Inspiration

Nøglen til globalt lederskab er at lytte og aflæse

11. oktober 2016

World Wide Leadership handler om at være åben. Og det værste man kan gøre, er at tro, at ledelse er ledelse, uanset hvor i verden man befinder sig, mener både topchef og ledelsesekspert.

worldwideleadership 

”Der findes ikke en opskrift på lederskab. Men skal du have succes som leder, skal du kunne lide at arbejde med mennesker. Og arbejder du internationalt, er det allervigtigste at lytte.”

Læs mere om Ledelsens Dag og tilmeld dig her

Sådan siger Helle Valentin, som er en af hovedtalerne ved Ledelsens Dag d. 24. november 2016. Som COO og Global Head of Operations på IBM’s milliardtunge satsning Watson Internet of Things, kender hun om nogen til internationalt lederskab – en af de største udfordringer, virksomheder står over for i dag. 

Mens man i Danmark er løsningsorienteret, søger man i Sverige konsensus, og i Tyskland kan man være direkte konfliktsøgende. Så når man taler om World Wide Leadership, skal man passe på med at generalisere og tro, alle lande er ens.

Helle Valentin, Global Chief Operating Officer, Watson Internet of Things hos IBM

Er du en succesfuld leder i Norge, er du det ikke nødvendigvis i Kina, for vejen til succes varierer voldsomt fra land til land. Derfor kan det være en af de største faldgruber for en leder på vej op ad karrierestigen at blive sendt udenlands for at genskabe en succes.

Vidste du at…

Succesfulde ledere i udviklede lande er meget forskellige fra succesfulde ledere i lande, der er i økonomisk vækst. I f.eks. Danmark og Benelux har man fokus på planlægning, visioner og strategi i sin ledelse, mens man i f.eks. Indien og Kina har fokus på produktion, udførelse og den enkeltes præstation. Men der er også afstikkere. USA har f.eks. ledere, der minder mere om indiske end danske, fordi samfundet er bygget på forestillingen om en ’rå individualisme’. Et af mange eksempler på at landets kultur er det allervigtigste at afkode, når man kaster sig ud i worldwide leadership.
Kilde: Forbes

 

Selv inden for Europa er der stor forskel
Gennem 20 år har Helle Valentin haft internationale lederposter i IT-virksomheder fra USA til Marokko – og senest har hun stået for forandringen af IBM’s forretning i Schweiz, Østrig og Tyskland, indtil hun for et halvt år siden rykkede til det globale hovedkontor i München.

”Jeg har altid skulle omstille mig. Det er nødvendigt, når man arbejder internationalt. Selv i Europa er der forskel på, hvordan man driver virksomheder,” siger Helle Valentin:

”Mens man i Danmark ifølge min erfaring er løsningsorienteret, søger man i Sverige konsensus. Og i Tyskland kan man være direkte konfliktsøgende. Så når man taler om worldwide leadership, skal man først og fremmest passe på med at generalisere og tro, alle lande er ens. Mennesker, personligheder og kulturer er involveret, og selv om man i USA er glade for the Scandinavian Way, er de det ikke i Japan. Man skal altid aflæse normerne og forstå, hvad der er vigtigt i det pågældende land og virksomhed.”

 

Flemming_Poulfeldt

Flemming Poulfelt, professor i ledelse og strategi på Copenhagen Business School

Helle_Valentin

Helle Valentin, Global Head of Operations på Watson Internet of Things hos IBM

 

Hvordan greb Helle Valentin det selv an? 
Omstilling var i den grad nødvendigt, da Helle Valentin blev koncerndirektør i Tyskland, Østrig og Schweiz (IBM DACH, red.). Her skulle hun skabe en geografisk enhed med mere end 25.000 ansatte i tre separate lande, hvor fokus var en ny strategi og transformation. 

Det første Helle Valentin gjorde var derfor at lave virksomhedssproget om fra tysk til engelsk, som i forvejen var IBM’s hovedsprog. 

”Tyskerne er dygtige og flittige, men det tyske sprog er hårdt og kan skabe konflikter. Jeg var den eneste ikke-tysker i direktionen og ved at gøre engelsk til hovedsprog, var alle pludselig på udebane, og så skete der noget mentalt. Tonen ændrede sig og blev mindre konfliktsøgende,” siger Helle Valentin, der mener, at det kan være en fordel, at danskere tænker mindre hierarkisk – så længe man lytter først, enig eller ej:

”Samtidig gik jeg fra at være Frau Valentin til Helle, og dermed følte medarbejderne, at jeg kom tættere på dem. Med få ændringer viste jeg, at jeg forstod dem, og det blev nemmere for mig at lede dem – og det var helt afgørende for at kunne udføre transformationen.” 

Danskere skal passe på med ”Made in Denmark – så er vi sikre på, at det dur”-tilgangen. I stedet skal vi tage inspiration med hjemmefra og lade os inspirere videre ude i verden

Flemming Poulfelt, professor i ledelse og strategi på CBS

Ekspert: Pas på med ”Made in Denmark”
At være åbensindet og lyttende mener Flemming Poulfelt, professor i ledelse og strategi på CBS, også er helt essentielt i globalt lederskab.

”Danskere skal især passe på med ”Made in Denmark – så er vi sikre på, at det dur”-tilgangen. I stedet skal vi tage inspiration med hjemmefra og lade os inspirere videre ude i verden. Det er evnen til at finde det rette blandingsforhold mellem sine egne nationale kompetencer og de, der findes i det pågældende land, som gør en leder stærk,” siger han:

”Hvis man ikke forstår konteksten og forudsætningerne i virksomheden, er man ikke i stand til at udvikle den. Man skal først de-kode situationen og organisationen, før man kan lede den. Og så er det ligegyldigt, om den ligger i Asien eller i Jylland.”

En styrke mange danske og andre nordiske ledere har, er evnen til at udvise ansvarlighed, mener professoren. I en global verden efterspørges det nemlig, at virksomheder tager ansvar økonomisk, socialt og miljømæssigt. 

CSR-elementet var også afgørende, da Harvard Business Review i 2015 kårede den snart forhenværende topchef i Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen, som verdens bedste.

”Moral og etik kommer man sjældent galt afsted med. Og gør man, hvad man siger, og siger, hvad man gør, ses man som ansvarlig. Det er danske ledere generelt gode til,” forklarer Flemming Poulfelt.