Innovation kræver diversitet
Med verdensmålene og digitalisering in mente er der behov for at bringe alle vores talenter i spil, hvis vi som nation skal skabe den innovation og nytænkning, som der er behov for, hvis vi skal efterlade vores klode i en nogenlunde stand til de kommende generationer.
Innovation afhænger lige dele af den kollektive forskellighed og den aggregerede evne i en organisatorisk kontekst. Hvis mennesker tænker ens, er det ligegyldigt, hvor smarte de er, fordi de med overvejende sandsynlighed vil ende med en suboptimal løsning. Det er den samme dynamik, der er på spil, når enheder i en organisation lukker sig om sig selv i siloer i stedet for at tænke på tværs. At finde de bedste løsninger forudsætter forskellig tænkning. Og det er derfor, at diversitet accelererer innovation.
Den kontekst, ledere agerer i, bliver mere og mere differentieret, og vi må bryde med en ledelsesadfærd, hvor man på de interne linjer lukker sig om sig selv og stædigt holder fast i en homogen base af medarbejdere og ledere med de samme karaktertræk fagligt, alders- og kønsmæssigt.
Danske virksomheder har brug for alle dygtige og talentfulde medarbejdere uanset deres køn, alder, nationalitet, seksuelle orientering og kønsidentitet. Diversitet er en essentiel drivkraft, der skal dyrkes i langt højere grad i Danmark, end tilfældet er i dag.
Match og spejling
Mit strategiske syn på sagen er, at det handler om match og spejling. Ikke for forskellighedens skyld, men for forretningens skyld. Det springende punkt er, at diversitet er en ledelsesmæssig løftestang til at imødekomme de globale udfordringer i en tid med økonomisk ulighed, klimaforandringer og en ulige fordeling af ressourcer.
I en verden, hvor globalisering har forbundet en mangfoldighed af individer, virksomheder og nationale regeringer, er inkluderende ledelse derfor en relevant og tidssvarende dimension at bygge ind i fremtidens lederskab.
Verdensmålene sætter retningen, digitalisering er et middel, og diversitet i bred forstand – køn, alder, faglighed, kompetence og etnicitet – er en forudsætning for, at vi kan skabe de bedste og mest effektive løsninger. Og det er der brug for, for vi står midt i en overlevelseskamp. At kunne binde de tre områder sammen er for mig bæredygtig ledelse. Og det er en helt grundlæggende nødvendighed, hvis vi skal udvikle os til en konkurrencestærk verdensmålsnation.
Vi har gjort det før
Det lyder måske uoverskueligt for den enkelte leder, men der er grund til fortrøstning. Selv om udfordringen er enorm, er det ikke første gang i historien, at der er behov for ambitiøse mål og modet til at tænke langsigtet.
Tilbage i 1970’erne gav oliekriserne grundlaget for at tænke helt nyt og anderledes i energiforsyningen, og klimakrisen kan gøre det samme. Oliekriserne banede ikke bare vejen for vores vindmøllesucces og effektive fjernvarmesystem, men også for virksomheder som Rockwool, Velux og Danfoss.
Tilbage er der bare at sige: Det har aldrig været vigtigere, at ledere er deres ansvar bevidst.