Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Tilbage til oversigten

Konflikthåndtering

4.6 (20 bedømmelser)

Konflikter kan vise sig i dårlige trivselsmålinger, øget sygefravær, opråb fra medarbejdere og påbud fra arbejdstilsynet. Når vi er i konflikt, har vi svært ved at forholde os konstruktivt til både kollegaer og opgaver, fordi vi låses fast i tanker og handlinger.

På kurset lærer du at opbygge en sund konfliktkultur, hvor I er åbne og nysgerrige, når der opstår uenigheder og løser konflikter med dialog og fælles indsats. Teknikkerne er hentet fra konfliktmægling og er tilpasset ledere.

Kom ineffektivitet, lav målopfyldelse og dårlig trivsel til livs

Få indsigt i de psykologiske mekanismer i konflikter
Lær at bruge en mæglende tilgang til konflikthåndtering
Få redskaber til at gennemskue konflikters årsag og virkning
Lær at analysere konflikter og vurdere den rette interventionsform

Målgruppe

Kurset henvender sig til ledere, der ønsker professionelle redskaber og metoder til at håndtere konflikter på arbejdspladsen.

 

Brug for hjælp?

3283 3610
Tilmeld dig nu

"Kurset gav mig helt konkrete redskaber, som jeg kan bruge i min hverdag, bl.a. hvordan jeg kan nedtrappe en konflikt og altid sørge for at blive på egen banehalvdel".

Nikolaj Thune Jacobsen, Konsulent

 

Fra konflikt til samarbejde

Kursets indhold

To tilgange til at løse konflikter
I konflikthåndtering er der groft sagt to tilgange; en jura-tilgang og en dialog-tilgang. Jura-tilgangen er velkendt i mange organisationer og virksomheder. Den bruges eksempelvis, når en leder forsøger at løse en konflikt ved at advare eller afskedige en medarbejder. Men tilgangen løser ofte ikke hele konflikten. 

Dialog-tilgangen vinder mere og mere frem i virksomheder og organisationer i dag. En leder kan understøtte tilgangen ved at agere som en mægler, der byder ind til, at medarbejderne opnår forståelse for hinandens synspunkter og finder løsninger i fællesskab, som alle kan være tjent med. 

Med lederen som mægler er formålet at forbedre relationer mellem mennesker, også når det er allersværest, fordi tilliden og dialogen er i bund, samt at løse konflikter tilfredsstillende for alle parter. I mange konflikter er den mellemmenneskelige relation helt afgørende for en langsigtet og udbytterig løsning, der muliggør samarbejde fremover.

Fordelen ved dialog-tilgangen er, at den gør det muligt at finde frem til de underliggende og skjulte årsager til en konflikt, hvormed du som leder kan gøre en aktiv indsats for at løse konflikten én gang for alle. Det er en konstruktiv tilgang til at løse konflikter, som kan mærkes på det psykiske arbejdsmiljø.

På kurset får du konkrete metoder og værktøjer til at anvende dialog-tilgangen, når du skal håndtere konflikter fremover.

Guidelines til lederen

  • Accepter, at konflikter er der, og de er kommet for at blive
  • Samarbejdsvanskeligheder handler altid om noget, så vær nysgerrig på, hvad det er
  • Konflikter er ikke nødvendigvis destruktive - de kan føre noget konstruktivt med sig
  • Accepter, at du som leder har et ansvar for, at destruktive konflikter bliver løst

Disse og mange flere guidelines vil vi gå i dybden med på kurset.

Underviser

Mie Marcussen

Mie er indehaver af Marcussen & Company og har siden 2001 mæglet og forhandlet mere end 500 konflikter for virksomheder og privatpersoner. Hun er desuden ekstern lektor i på Københavns og Syddansk Universitet. Mie er uddannet cand.merc.jur. og master i konfliktmægling.

Praktiske oplysninger

Prisen dækker

Undervisning, kursusmaterialer og forplejning. Kurset afholdes over to sammenhængende dage uden overnatning. På kurset får du udleveret bogen ”Mellem Os – ABC til konflikt”, som Mie Marcussen er medforfatter til. Bogen giver en enkel måde at gå til konflikter på.

Tilmelding

2 dage
Pris 12.500 kr. (ex. moms)
Medlemspris 11.200 kr. (ex. moms)

Relateret kurser i kommunikation (8)

Der er ikke valgt nogen datakilde