Tilbage til oversigten

Årets Projektdag

4.3 (169 bedømmelser)

Få indsigt i de nyeste tendenser inden for effektiv projektledelse, når Ledernes KompetenceCenter i samarbejde med Peak Consulting Group afholder Årets Projektdag.

På Årets Projektdag stiller vi skarpt på de nyeste tanker og trends inden for projektledelse. Du får mulighed for at møde en lang række eksperter, der giver deres syn på aktuelle udfordringer og problemstillinger og du får indblik i de nyeste metoder indenfor styring af projekter. Samtidig bliver du inspireret i mødet med andre projektledere, som du kan dele viden og erfaring med.

Årets Projektdag klæder dig på til at:

Tage føringen, styre processen og sikre balance mellem drift og udvikling
Levere resultater i en omskiftelig verden
Være på forkant med ledelses- og motivationsteknikker, der virker i praksis

 

Tilmeld dig allerede nu Årets Projektdag! Sidste år blev der udsolgt i både Kolding og København.

Brug for hjælp?

3283 3610
Tilmeld dig nu

"Hele måden dagen blev kørt på var fantastisk. Alle oplægsholderne var imødekommende og meget ivrige for at lære fra sig."

"Gode workshops med praktiske og anvendelige input."

"Supergodt med vekselvirkning mellem fælles seancer og de selvvalgte."

Program

Dagen er bygget op om tre indlæg i plenum og en lang række valgfrie indlæg, så du kan sammensætte dagen med de emner, der interesser dig mest. Du kan blandt andet få inspiration til facilitering i en kompleks projektverden, Project Half Double, virtuelle projekter og et kompleks projekt. 

Du sammensætter selv dit program for dagen ved at vælge mellem 9 inspirerende indlæg. Du kan læse mere om de forskellige indlæg og oplægsholdere nedenfor.

 Kl. 09.00 – 09.10: Velkomst
 Kl. 09.10 – 10.00: Hvordan du kan arbejde mindre og nå mere v/ Pernille Garde Abildgaard 
 Kl. 10.00 – 10.15:

Pause

 Kl. 10.15 – 11.10: 1. runde af valgfrie indlæg - vælg mellem nummer 1, 2, 3 og 4 (se indlæg nedenfor)
 Kl. 11.10 – 11.15: Rokering
 Kl. 11.15 – 12.10: 2. runde af valgfrie indlæg – vælg mellem nummer 1, 2, 3 og 5 (se indlæg nedenfor)
 Kl. 12.10 – 12.50: Frokost
 Kl. 12.50 – 13.40: Perspektiver på Half Double Metodologien  v/ Per Svejvig 
 Kl. 13.40 – 13.45: Rokering
 Kl. 13.45 – 14.40: 3. runde af valgfrie indlæg - vælg mellem nummer 6, 7, 8 og 9 (se indlæg nedenfor)
 Kl. 14.40 – 14.55: Kaffepause
 Kl. 14.55 – 15.55:

Vejen ud af succestyranniet v/ Emilia van Hauen

 Kl. 15.55 – 16.00: Afrunding og tak for i dag

 

Mød dagens hovedtalere

Titel: Hvordan du kan arbejde mindre og nå mere 

Pernille Garde Abildgaard er forfatter til den anmelderroste bog ”Manden der knuste kalenderen for at gøre sine medarbejdere lykkelige”, som bl.a. fortæller historien om IIH Nordic, der som en af de første virksomheder i Danmark valgte at indføre 4-dages arbejdsuge med bemærkelsesværdige resultater. Hun er desuden specialist i personlig effektivitet, der fører til færre arbejdstimer, større arbejdsglæde og mere livskvalitet. 

Corona-krisen har for mange sat turbo på en virtuel og mere fleksibel måde at arbejde på. Her får du tips & tricks til hvordan du samtidig får en sjovere og kortere arbejdsdag, hvor du håndterer afbrydelser klogt og dermed letter arbejdspresset og øger produktiviteten. Hør hvordan du sikrer høj arbejdsglæde i en tid med stigende arbejdspres, forstyrrelser og mange møder og få et inspirerende og lærerigt indblik i 4-dages arbejdsuge i praksis. Du får desuden indblik i, hvordan du kan strukturere dine arbejdsopgaver og din arbejdsdag, så du begår færre fejl, løser svære problematikker hurtigere og opnår mulighed for at arbejde i flow.

Tips & tricks til en sjovere og kortere arbejdsdag
Lær at håndterer afbrydelser og forstyrrelser klogt
Få værktøjer, der optimerer din produktivitet, så du udnytter din tid optimalt og dermed får tid til andet end at arbejde

 Pernille

Pernille Garde Abildgaard er uddannet journalist og har mere end 10 års ledelseserfaring fra både private og offentlige virksomheder. Hun er også forfatter og har udgivet to bøger om effektivitet og gode arbejdsmetoder: ”Fokus giver frihed – gode arbejdsmetoder i en verden fuld af forstyrrelser” (2018) og ”Manden der knuste kalenderen for at gøre sine medarbejdere lykkelige” (2019). Sidstnævnte blev i anmeldelsen i Jyllandsposten kaldt en ”epokegørende ny bog” og fik 6 stjerner ud af 6 mulige. Den fortæller historien om IIH Nordics opsigtsvækkende initiativer og hemmeligheden bag successen



























Titel:  Perspektiver på Half Double Metodologien baseret på forskningsresultater

Half Double er en agil hybrid metodologi, som har været på banen siden 2015. I dette indlæg vil vi se hvordan Half Double Metodologien spredes i Danmark, og hvilke tiltag der understøtter denne spredning. Vi vil også se analysere Half Double Metodologien og se på hvilke karakteristika den har, og hvilket projektpraksisser der adskiller den fra mere traditionelle metodologier.

Hvordan spredes Half Double Metodologien i Danmark?
LHalf Double Metodologien er en hybrid projektmetodologi, men hvad betyder det?
Hvilke projektpraksisser adskiller Half Double Metodologien fra andre projektmetodologier?

Per

Per Svejvig er Associate Professor, Head of Project Organizing and Management Research Group, PhD at Aarhus University (Denmark). Per er forsker på Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet. Per har en ph.d. i forretningssystemer, og har mere end 25 års erfaring fra det private erhvervsliv som projektleder, leder og konsulent. Per er IPMA B certificeret, og forsker i gentænkning af projektledelse, værdiskabelse fra projekter, og agile praksisser i projekter.  


 

Titel: …. VEJEN UD AF SUCCESTYRANNIET

Coronakrisen har tvunget mange mennesker og organisationer til at genoverveje betingelserne for et godt arbejdsliv. Allerede inden coronakrisen, var stress blevet en folkesygdom og flere og flere mennesker oplevede, at de skulle være projektledere på deres eget liv – uden at lykkes. Med andre ord: Vores mentale velbefindende var på vej ned. Emilia van Hauen giver på Årets Projektdag sit bud på, hvordan vi kan leve og arbejde på en sundere måde uden at være styret af KPIer og hvor vi i stedet fokuserer på fællesskabet og de gode relationer. Bliv inspireret af Emilia, når hun slår til lyd for et farvel til det klassiske hierarki og et goddag til co-creation.

Hvorfor KPI står for Konstant Pressede Individer
Hvordan værdi og vækst skabes af mennesker i fællesskab
Hvad du som projektleder gør for at finde balance i arbejdslivet?

 Emilie

Emilia van Hauen er kultursociolog, forfatter, debattør og professionelt bestyrelsesmedlem. Hun fokuserer bl.a. på tidsånden i samfundet og moderne menneskers livsvilkår. Hun udgav i 2017 sin seneste bog ”Succestyranniet og vejen ud”, hvori hun tager udgangspunkt i vor tids usunde præstationskultur og kalder på relationer og fællesskab. 

 

Valgfrie indlæg

Indlæg 1: Skærp dit fokus på det der virker med Half Double

Half Double er en ny tilgang til projektledelse med en klar ambition om at levere dobbelt effekt på den halve tid – heraf navnet Half Double. Grundideen er, at projekter hurtigere skal opnå effekt ved at skabe værdi gennem hele projektets levetid – og ikke først, når projektet er afsluttet. I stedet for at kaste eksisterende rammeværker og metoder ud, så skifter Half Double fokus til tre kernelementer, der alle kendetegner projektsucceser: Effekt, fremdrift og lederskab. Hvor et fokus på effekt og fremdrift også kendes fra andre projekt- og programmetoder, så er et fokus på lederskab unikt for Half Double. Afgør om du styrer eller leder i dine projekter og få indblik i hvordan Half Double får dig til at refokusere på det, der skaber succes i projektet.

Half Double - lederskab i projektledelse

Projektstyrer du – eller projektleder du?
Half Double og morgendagens projektleder
Skærp dit fokus på det der virker med Half Double


Indlægsholder: Niels Kjærsgaard er Management Konsulent hos Peak Consulting Group. Niels har en baggrund som blandt andet it-projektchef på Copenhagen Business School (CBS) og i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune. I de 15 år Niels har beskæftiget sig med it-projekter i den offentlige sektor, så har ledelsesdelen af projektledelse været et centralt omdrejningspunkt. Niels har i sine tidligere stillinger blandt andet trænet og uddannet projektledere, udviklet ’værktøjskasser’ til projektledere og drevet udvikling og modning af projektmetode og projektmodeller. Som konsulent har Niels ligeledes arbejdet med implementeringen af metoder og værktøjer fra Half Double, som løftestang til bedre ledelse af projekter.   

Indlæg 2: Ansvarlig for et virtuelt projekt – hvad så?  

Digitale løsninger giver dit projekt mange nye muligheder, men skaber også udfordringer for dig som projektleder. 

På dette indlæg bliver du introduceret til, hvordan du systematisk udvælger og anvender digitale løsninger i forbindelse med dit projekt, og hvordan du med fordel kan variere og kombinere den digitale værktøjskasse efter projektets faser.

Temaer som fælles samarbejdskultur, ensartet anvendelse af digitale værktøjer i projektet, optimal videndeling, beslutningsprocesser, relations dannelse, konflikthåndtering, kommunikation og samarbejde vil blive gennemgået.

Hvordan identificerer og udnytter du dit projekts virtuelle potentiale?
Hvordan mestrer du teamprocesser og teamledelse virtuelt?
Hvordan kan du systematisk optimere en geografisk spredt projektgruppe i alle faser af projektet?


Indlægsholder: Michael Rønde, forfatter og ekspert i virtuelt samarbejde og ledelse / Flemming Wegeberg, projektnørd og underviser i bl.a. PRINCE2 og agil projektledelse.

Indlæg 3: Agil udvikling med scrum – få en hands-on agil fornemmelse

Scrum er en tilgang til ledelse af teams, som baserer sig på den agile metode og det at få teams til at samarbejde effektivt. Indlægget her basere sig på action learning, hvor deltagerne får introduceret nogle af scrum principperne og herefter får afprøvet dem i praksis. Introduktion af principperne og de egne erfaringer opnås ved at arbejde helt konkret med Legoklodser på sessionen. Du får derved en introduktion til Scrum og en fornemmelse af, hvad scrum principperne i praksis betyder for dig og dit team.

Få indsigt i den agile arbejdsmetode Scrum via et Sprint forløb.
Lær Scrum-principperne at kende
Afprøv principperne via LEGO SCRUM (AGILE)


Indlægsholder: Lotte Reumert er Management Konsulent hos Peak Consulting Group og har 20 års erfaringer med projektledelse af digitaliseringsprojekter. Lotte er uddannet Cand.scient.pol fra Københavns universitet og er yderligere Master Black Belt i Lean Six Sigma indenfor service og finans. Lotte har både erfaringer fra det offentlige og det private. Lotte har under Corona krisen ledt 3 teams virtuelt, baseret på de agile metoder og anvender nu i dag de erfaringerne positivt i sin ledelse af fysiske, virtuelle og hybrid teams. 

Indlæg 4: Agil transformation og implementering - Hør om erfaringerne ved Tryg Koncernens (Case)

At arbejde agil, opfattes af mange som bare et metode skifte, men en agil transformation er i virkeligheden en kompleks ledelsesmæssig forandring der kræver energi fra top til bund i en organisation eller en virksomhed. Dette indlæg vil berøre hvordan organisationer kan få styr på det basale i at blive agile, og hvilke skridt der kan tages for at skalere det til hele organisation. Hvordan forhindringer kan fjernes, og eksempler på de forskellige forhindringer vil blive præsenteret og diskuteret. Desuden vil indlægget kigge ind i hvilke ledelsesmæssige forandringer der skal til for at lave transformationen, og hvorfor ledelse i alle sine variationer er ekstremt vigtig, for at flytte alle i den rigtige retning.

Agile transformation.
Implementering af nye processer og roller
Projektlederens leadership rolle i det nye setup


Indlægsholder: Michael Poulsen VP, Head of IT Development hos Tryg. Michael har arbejdet med den agile måde siden 2005, hvor han stødte ind i metoden ”Scrum” i forbindelse med en større forsinkelse på et projekt. Han har arbejdet med projekter og programmer siden 1998, og fokus har typisk været transformationer af virksomheder eller organisationer, mest på den tekniske side, men også på menneske siden. Han har været med i nogen af Danmarks mest komplicerede og største forandringer, og arbejder pt. I Tryg, hvor han bl.a. er med til at rulle den agile måde at arbejde på, ud til hele virksomheden.

Indlæg 5: Forbedret ramp-up med af brug af agile metodikker (Case)

Novo Nordisk udfordres af øgede krav til hurtigere og billigere lancering af nye produkter til markedet. I 2017 startede en rejse med fokus på at accelerere ramp-up af helt nye produktionslinjer og produktionssites til world class performance – fra en lead time på flere år til få måneder. Tilgangen har været at betragte ramp-up af nyt udstyr og teknologi som en agil læringsrejse for alle medarbejdere og ledere i den modtagende organisation. Få et indblik i de udfordringer og erfaringer som Novo Nordisk har mødt på denne rejse. 

Agile projektmetodikker som middel til at accelerere ramp-up performance på nye produktionsfacilitater
Brug af agile og klassiske projektmetodikker som løftestang til forandringer
Erfaringer fra ramp-up af nye produktionfaciliteter i Rusland og Danmark

Indlægsholder: Martin Eisenhardt, Senior Project Manager, Novo Nordisk A/S. Martin har 20 års erfaring inden for logistik- og pharmaindustrien som projekt- og programleder - både med tekniske samt organisatoriske udviklingsprojekter.  De seneste tre år har Martin drevet et strategisk initiativ i Novo Nordisk med fokus på hurtigere at opnå world class performance på helt nye produktionsfaciliteter. Endvidere er Martin assessor på IPMA C og D niveau.


Indlæg 6: Facilitering i en kompleks projektverden

Projekter er komplekse størrelser. Det er der ikke noget nyt i. Komplekse problemstillinger kræver et mix af viden for at finde de bedste løsninger. Derfor er det ofte nødvendigt, at involvere flere typer af medarbejdere og ledere i projektet. Og det kræver sin projektleder. Facilitering kan være én måde, at få viden, perspektiver og faglige kæpheste bragt rigtigt i spil. Få tips til hvordan du kan anvende facilitering, så du får det bedste ud af projektets interessenter.

Facilitering er en ledelsesmæssig kompetence

Hvornår skaber facilitering værdi
Facilitering – mere end post-it og tuscher
Hvordan kommer du i gang med at facilitere


Indlægsholder: Dorthe Jensen er Management Konsulent hos Peak Consulting Group. Dorthe har mere end 20 års erfaring indenfor ledelse og anvendt facilitering i mange forskellige sammenhænge. Hun arbejder til daglig med, hvordan god facilitering sikrer resultater og engagement. Dorthe har med sin indgående viden om processer og gruppedynamikker flere bud på, hvad der skal til for at møder og workshops ikke bare bliver spild af tid, men bidrager til at projektet bevæger sig i den ønskede retning.

Indlæg 7: Hallo derude! Er der en projektleder til stede?
Den øgede digitalisering stiller nye krav til organisationens fleksibilitet, åbenhed, innovationskraft og læringsevne. Flere virksomheder og offentlige organisationer eksperimenterer med nyere måder at lede og organisere sig på. Derfor er det også helt naturligt, når 73% af de danske ledere forventer, at deres egen rolle som leder forandrer sig inden for de næste 3 år. Det viser en undersøgelse udført af Lederne om digitaliseringens betydning for lederrollen. 

Få indblik i, hvordan din projektlederrolle ændrer sig, og hvordan andre arbejder med at reducere hierarki og bureaukrati, og øge friheden til selvledelse. Og vær med i debatten om digitaliseringens betydning for projektlederrollen og projektledelse.

Hvordan ændrer den øgede digitalisering din projektlederrolle og projektledelse?
Hvordan arbejder andre projektledere og ledere med nyere måder at lede og organisere sig på?
Hvordan kan du som projektleder selv reducere hierarki og bureaukrati, og øge friheden til selvledelse?


Indlægsholder: Birgitte Alstrøm, Ledelsesrådgiver, Lederne – Birgitte Alstrøm har 25 års erfaring som leder af digitale udviklingsafdelinger og -projekter. I dag arbejder hun som ledelsesrådgiver, debattør og foredragsholder om ledelse og ledere. Birgitte har med sin ærlige og pragmatiske tilgang særligt fokus på, hvordan den digitale udvikling ændrer kravene til ledelse og ledere. Derudover er Birgitte med i Ledernes Digitale Tænketank, og gæsteforelæser på Københavns Universitet. 

Indlæg 8: Hvordan kan vi lære fra unges måder at arbejde på?

På dagen vil Mikkel Sandal Hansen give deltagerne et overordnet perspektiv på hvilke værdier unge i 2020 er formet af og hvilket mindset det har skabt i den generation som han selv tilhører. Han vil gå i dybden med de oplevelser man går igennem som ung på arbejdsmarkedet, og hvilke udfordringer man ofte møder. Derudover vil han sætte fokus på unges formålsdrevne og relations baserede måde at navigere i organisationer på og hvad man kan lære af dette som projektleder.

Få en dybere forståelse for de værdier der ligger bag unges adfærd og motivation
Lær hvordan du får engageret unge i projekter
Få inspiration fra unges måder at navigere i organisationer på


Indlægsholder: Mikkel Sandal Hansen brænder for at være med til at skabe en fremtid, hvor man går på arbejde fordi man brænder for det. Mikkel tror på, at ungdommen bringer nye værdier ind på arbejdsmarkedet, og er spydspidsen for en meningsdrevet bevægelse på arbejdsmarkedet. Han er uddannet fra CBS, og startede egen konsulentvirksomhed ved siden af studierne hvor han i dag arbejder som konsulent med at bygge bro mellem ledere og unge talenter, og løser opgaver inden for tiltrækning og fastholdelse af talent.

Indlæg 9: Pandahuset – et komplekst projekt (Case)

Pandaanlægget i ZOO var et meget komplekst byggeprojekt, som stillede store krav til både logistik, tid og kvalitet. Logistik, da projektet skulle udføres i midten af haven, i ZOO’s åbningstid. Tidsmæssigt, da anlægget skulle være klar og gennemtestet til en bestemt dato for modtagelsen af pandaerne og endelig kvalitetsmæssigt, da der skulle udføres komplekse konstruktioner og løsninger som ikke før var afprøvet i Danmark. Endelig har også de mange interessenter og aktører, såvel som havens beboere spillet en stor rolle under byggeriet. Få et indblik i hvordan en entreprenørvirksomhed går til en kompleks og anderledes byggeopgave som Pandaanlægget i Zoologisk have.

Pandaanlægget i ZOO - Et byggeri med hele Danmarks bevågenhed
Logistikudfordringer ved et byggeprojekt i midten af Zoologisk have
Byggeriets kompleksitet og udførelse
Ledelsesmæssig håndtering af byggeriet og de mange interessenter

 
Indlægsholder: Allan Lavrsen, Områdedirektør, NCC Danmark A/S. Allan Lavrsen har været i entreprenørbranchen i mere end 26 år, siden han i 1993 blev uddannet som Bygningsingeniør fra Københavns Teknikum. Han har efterfølgende suppleret sin uddannelse med en HD i Organisation & Ledelse fra CBS i 2001 og en IPMA certificering i 2006. Allan startede i murerentreprenørbranchen og kom i 1997 til NCC Danmark A/S, hvor han har arbejdet lige siden. Allan har sine rødder i egenproduktionen hos Jord og Betonarbejderne, hvor han i mange år agerede projektleder. Hans nuværende ansvarsområde er som områdeansvarlig for Offentlige Projekter Øst for Danmark.    

Bag Årets Projektdag

Ledernes KompetenceCenter - vi udvikler ledere
Hos Ledernes KompetenceCenter står vi klar med personlig rådgivning og hjælper dig med at kortlægge dine eller din virksomheds behov for lederudvikling. Vi er som de eneste i Danmark specialiseret i udelukkende at udvikle og uddanne ledere. Det betyder, at vi har en unik indsigt i dine problemstillinger som leder.

Ledernes KompetenceCenter er en del af Lederne, og vi står hver dag til rådighed for såvel organisationens mere end 125.000 medlemmer som for alle andre ledere i Danmark.

Peak Consulting Group - fra strategi til gevinst
Peak Consulting Group er en management konsulentvirksomhed med fokus på rådgivning og kompetenceudvikling. Peak Consulting Group er den højest certificerede nordiske virksomhed inden for projekt-, program-, kvalitets- og porteføljeledelse samt modenhedsevalueringer, som er godkendt til at levere både rådgivning (ACO) og undervisning (ATO) i PRINCE2®, MSP® og P3O®. PRINCE2®, MSP® and P3O® are registered trademarks of the Cabinet Office.

Peak Consulting Group indgår i internationale forskningsaktiviteter, der giver os en unik viden om, hvad der er vigtigt for at omsætte strategien til handlinger, forandringer og værdi - værdi som er varig i organisationen, efter projektet er afsluttet.

Praktiske oplysninger

København
Konferencen foregår kl. 9.00-16.00 på Scandic Sydhavnen i København, Sydhavns Pl. 15, 2450 København.  

Kolding
Konferencen foregår kl. 9.00-16.00 på Innovationsfabrikken, Birkemosevej 1, 6000 Kolding. 

 

Der er gratis parkering i både København og Kolding. 

Kollegarabat

Lav en fælles tilmelding for dig og dine kollegaer og få 20 % rabat.

Når I tilmelder jer min. to kollegaer samtidig, er prisen per deltager 2.695 kr. Er I fem eller flere, der tilmelder jer samtidig, er prisen 2.545 kr. per deltager

Kollegarabat gælder både medlemmer og ikke-medlemmer af Lederne, men kan ikke kombineres med de 10 % medlemsrabat.

Tilmelding

09.00 - 16.00
Pris 3.195 kr. (ex. moms)
Medlemspris 2.875 kr. (ex. moms)