Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Dilemmaer udvikler din organisation

07. september 2018

Uge efter uge sætter Lederne i samarbejde med Berlingske ledelsesdilemmaer til debat, og lørdag efter lørdag lytter op mod en million danskere med til Mads & Monopolet på 15. år. Det er der en god grund til, mener programchef Birgit Tygesen.

Dilemmaer udvikler din organisation

 

Svære enten-eller situationer

Et dilemma kan defineres som en situation, hvor man skal træffe et vanskeligt valg - typisk mellem to lige gode eller dårlige muligheder. Der er ikke noget endegyldigt svar, og derfor kan det være svært at vide, hvad man bør gøre i den konkrete situation.

Som leder har du sikkert ofte stået i forskellige dilemmaer – en enten-eller situation, hvor du skal træffe et valg, men hvor du har været i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre. Det kan være alt fra, om medarbejderne må have shorts på en varm sommerdag, til om Louise taler grimt til sine kollegaer, eller om det er ok, at Preben gerne vil nå hjem til sin datters teaterforestilling som lovet, selvom der er en skarp deadline på en arbejdsopgave.

Hvilken vej du vælger at gå, afhænger af de givne forudsætninger i den konkrete situation. Ofte har du som leder ikke alle de nødvendige oplysninger for at træffe din endelige beslutning, men du agerer ud fra de oplysninger, du har - her og nu. Og bagefter kan du blive i tvivl, om du egentlig fik truffet den rigtige beslutning.

 

Dilemmaer gør det nemmere at vende de vanskelige ting

Det kan derfor være sundt at se tingene i et større perspektiv med jævne mellemrum. Kunne du i en given situation have handlet anderledes? Hvordan ville dine lederkollegaer løse samme dilemma?

Vi har gode erfaringer med, at ledergrupper diskuterer dilemmaer for på den måde at lære sig selv og hinanden bedre at kende. På den måde kan man også tage nogle principielle diskussioner og dermed tale om problemerne, før de opstår.

Birgit Tygesen, Programchef, Ledernes KompetenceCenter

Ved at sætte nogle generelle dilemmaer op, er det ikke os selv vi tager udgangspunkt i, og det kan fjerne en del af det personlige.

”Vi har gode erfaringer med, at ledergrupper diskuterer dilemmaer for på den måde at lære sig selv og hinanden bedre at kende. På den måde kan man også tage nogle principielle diskussioner og dermed tale om problemerne, før de opstår”, siger Birgit Tygesen, programchef i Ledernes KompetenceCenter.

Hendes erfaring er, at man kan løfte diskussionen op på et overordnet plan ved at udvælge nogle dilemmaer, der er relateret til konkrete problemstillinger, som organisationen eller ledergruppen står overfor. Dermed drejer det sig ikke om, hvorvidt det er Ib eller Ilse, der tager fejl – men om nogle mere principielle problemstillinger.

 

Spil jer til bedre samarbejde

Det er netop dette, der er bevæggrunden for, at Ledernes KompetenceCenter har udviklet et dilemmaspil, fortæller Birgit Tygesen.

”Dilemmaspillet kan være udgangspunkt for en god diskussion af forskellige løsningsmuligheder. Der findes ingen rigtig løsning, men intentionen er, at diskussionen gør jer klogere på jer selv og hinanden som ledere, så I kan udvikle jeres lederskab sammen. Samtidig skærper du din evne til at træffe beslutninger, der også er i tråd med den øvrige ledelse og jeres fælles værdier. Og jeg kan garantere for, at I også har det rigtig sjovt undervejs”, siger hun.

Birgit Tygesen

Birgit er programchef og er ansvarlig for kompetencegivende uddannelser og lederkurser. Hun står blandt bag både Diplom- og Akademiuddannelsen hos Ledernes KompetenceCenter, og hun har mange års erfaring i at rådgive ledere om kompetenceudvikling. 

bit@lederne.dk
3283 3420
Birgit Tygesen