Ved at sætte nogle generelle dilemmaer op, er det ikke os selv vi tager udgangspunkt i, og det kan fjerne en del af det personlige.
”Vi har gode erfaringer med, at ledergrupper diskuterer dilemmaer for på den måde at lære sig selv og hinanden bedre at kende. På den måde kan man også tage nogle principielle diskussioner og dermed tale om problemerne, før de opstår”, siger Birgit Tygesen, programchef i Ledernes KompetenceCenter.
Hendes erfaring er, at man kan løfte diskussionen op på et overordnet plan ved at udvælge nogle dilemmaer, der er relateret til konkrete problemstillinger, som organisationen eller ledergruppen står overfor. Dermed drejer det sig ikke om, hvorvidt det er Ib eller Ilse, der tager fejl – men om nogle mere principielle problemstillinger.
Spil jer til bedre samarbejde
Det er netop dette, der er bevæggrunden for, at Ledernes KompetenceCenter har udviklet et dilemmaspil, fortæller Birgit Tygesen.
”Dilemmaspillet kan være udgangspunkt for en god diskussion af forskellige løsningsmuligheder. Der findes ingen rigtig løsning, men intentionen er, at diskussionen gør jer klogere på jer selv og hinanden som ledere, så I kan udvikle jeres lederskab sammen. Samtidig skærper du din evne til at træffe beslutninger, der også er i tråd med den øvrige ledelse og jeres fælles værdier. Og jeg kan garantere for, at I også har det rigtig sjovt undervejs”, siger hun.