Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Pointer fra Ledelse i dag-konference om fremtidens ledelse

Vi har samlet en række pointer fra Ledelse i dag-konferencen "Fremtidens Ledelse" d. 6. & 7. december 2017. Guldkornene er sagt af Thomas Terney, Sverre Raffnsøe, Lisbeth Knudsen, Søren Schultz Hansen og Erik Korsvik Østergaard.  

  • Den digitale transformation gør, at vi står overfor et fuldstændigt ændret paradigme. Men hvis vi forstår den digitale teknologis væsen, så kan vi faktisk forudsige fremtiden.

  • Fremtiden kommer til at handle om ekstrem personalisering – vi forventer, at alt er tilpasset til lige netop os.

  • Den del af ledelse vi kalder management, kan robotter fremover tage sig af. Ledelse kommer fremover til at handle om mennesker, mennesker og mennesker.

  • Vil du beholde magten? Så tænk teknologien som en hjælper og tilpas teknologien efter målet og ikke omvendt. Overvej, hvad du som menneske skal lave, og hvad du overlader til maskinerne.

  • Offline kan blive den nye luksus. Teknologi er en behagelig tjener, men en farlig herre, så sørg for at du har styringen.

  • Det handler ikke om at have svarene, men om at kunne stille de gode spørgsmål.

  • Vi skal vænne os til altid at være i betaversion.

  • Selvledelse er forudsætningen for, at vi kan tage de nye teknologier i anvendelse. Det forudsætter nemlig, at medarbejdere er i stand til at forvalte sig selv og agere som små entreprenører inden for virksomheden.

  • For den digitale generation er eksponentielle forandringer ikke fremmede – det er faktisk den eneste konstant, de kender. Målstyring er derfor forfejlet. Hvis vi styrer efter et mål, er vi sikre på at komme det forkerte sted hen, da alt jo forandrer sig hele tiden.

  • Hvis man er vokset op i en verden af konstant forandring, så er ”instant gratification” rationelt - dvs. hvilken værdi har det her for mig lige nu? I en digital cyber himmel gælder, at alt forsvinder for den, som venter.

  • De digitalt indfødte vil ikke specialiseres. De vil hellere være en slags Schweizerkniv, så de hele tiden har mulighed for at være i ”mangemulighedsrummet”.

  • De virksomheder, som krampagtigt holder fast i deres produkter, forsvinder, hvorimod virksomheder, som holder fast i problemstillinger, overlever. Vi skal være formålsdrevne, ikke produktorienterede.

  • Verden er VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) – du har derfor mulighed for at gentænke din strategi, dit produkt og din egen holdning. Du behøver ikke at træffe valg for resten af livet. Du kan i stedet tænke i episoder.

  • Fremtidens bundlinje kommer til at bestå af social kapital, værdiskabelse og økonomisk sundhed.

  • En digital leder skal ikke ligne en maskine: Han/hun skal forstå teknologierne og udvise ægthed, nysgerrighed, visioner, mod, personlig passion og robusthed.

  • Bliv ved med at lære hele tiden – om det så er at lave undertekster på en YouTube video.

  • Ledelse handler om adfærd. Du skal vide, hvordan du er til stede, er synlig og smitter af med det, du gerne vil smitte af med.

  • Drop strategien og drop at tage på strategiseminar. I må gerne stadig tage på seminar, men der er kun to ting, I må tale om: Mennesker og hvad I drømmer om!