Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Sådan kommer du i gang med personlig branding i jobsøgningsprocessen

I jobsøgningsprocessen kan du sammenligne dit personlige brand med et ”produkt”, du gerne vil ”sælge”. Ligesom i en salgssituation skal du markedsføre dine faglige og personlige ressourcer og afsætte dem til den rette ”aftager” og til den rette ”pris”.

Af Peter Jacobsen, outplacementkonsulent i Ledernes KompetenceCenter

Trin 1: Find frem til dit autentiske jeg

For at finde frem til dit personlige brand, må du være specifik omkring, hvem du er, hvad du står får, hvilke resultater du har skabt, hvad du kan og vil skabe, samt hvilket signal du gerne vil sende til andre. Følgende 12 spørgsmål kan hjælpe dig i gang med det:

  1. Hvad står jeg for?
  2. Hvem er jeg, når jeg er den bedste udgave af mig selv? Se eksempelvis på dit udseende, væremåde og talemåde
  3. Hvorfor er jeg unik? Både fagligt og personligt. Drop Janteloven, men vær klar til at blive udfordret på dine kompetencer
  4. Hvad er mine gode historier? hvilke historier kommer op, når jeg tænker mit liv igennem og hvorfor? – husk dem!
  5. Hvilke værdier har jeg, og hvilket værdisæt skal min kommende arbejdsplads have for at matche mig?
  6. Hvilke resultater har jeg skabt i min karriere?
  7. Hvad er mine referencer? Vælg dem med omhu, og gør dem opmærksom på, at de vil blive kontaktet. Du kan ikke styre, hvad de vil sige, men du kan forberede dem på en henvendelse.
  8. Hvilke opgaver trives jeg bedst med? Gå efter ønskejobbet, der har det faglige indhold, som inspirerer dig og udfordrer dig
  9. Hvad er mine ambitioner? Læg en karriereplan og følg den. Et job eller brancheskifte kan være en investering i din fremtid
  10. Har jeg den rette faglighed? Sørg for at bruge tiden på at opkvalificere dig lige netop inden for det, du gerne vil måles på. Det kan gøres gratis via online kursusudbydere, men også under et ledighedsforløb.
  11. Hvad er mit udviklingspotentiale? Der er altid områder, hvor du kan udvikle dig. Vær bevidst om dem.
  12. Hvad er mine mål? Hvad vil du gerne opnå ved at brande dig selv - hvad er dine succeskriterier?

 

Trin 2: Få feedback på din personlige branding

Når du har noteret dine svar på de 12 spørgsmål, er det en god idé at undersøge, om din personlige branding virker efter hensigten. Det kan du gøre ved at bede om feedback på dit brand. Men husk her, at én enkelt kommentar, ikke behøver være korrekt, men den kan altid bruges til refleksion.

 

Trin 3: Identificér din målgruppen

Hvilken branche og virksomhedstype vil du gerne brande dig overfor, og hvordan vil du præsentere dit personlige brand?

 

Trin 4: Forbered en præsentation af dit personlige brand

Når du skal præsentere dit personlige brand, er det en fordel, at du har gjort dig overvejelser om, hvordan dit budskab skal designes, og hvordan dit layout skal være. Find ud af, hvad der virker bedst og hvilket udtryk, der skal være gimmicks.

 

Trin 5: Lav en kommunikationsplan med konkrete aktiviteter

Når din personlige branding strategi er på plads, er det vigtigt, at du griber til handling og bevarer motivationen. Derfor er det en god idé at lave en plan over, hvad der skal gøres og hvornår. Du kan med fordel drøfte din plan med dit netværk og få inputs løbende. Synes du ind imellem, at det er svært, at holde motivationen oppe, kan du hente inspiration her:5 ekspertråd til at booste dit energiniveau som jobsøgende

 Her kan du markedsføre dit personlige brand

- Netværksgrupper
- Headhuntere og rekrutteringsbureauer
- Seminarer
- Fritidsinteresser
- Sociale medier
- Linkedin
- Visitkort
- YouTube video
- ….. og sidst men ikke mindst til jobsamtaler

Dette er ikke raketvidenskab, men vil du nå i mål med din personlige branding, kræver det, at du erkender, hvem du er, at du er åben og sætter handling bag processen. Det håber jeg, at de 5 trin kan hjælpe dig med.

Om Peter Jacobsen

Outplacementkonsulent Peter JacobsenPeter Jacobsen er outplacementkonsulent i Ledernes KompetenceCenter og har tidligere haft leder- og konsulentstillinger inden for service- og vikarbranchen. Peter har erfaring med karriererådgivning, headhunting, rekruttering, procesledelse samt HR med ansvar for outplacement.

Outplacement